Het Heiligenbeeldenmuseum

Kinderen t/m 12 jaar Gratis
starTe zien op MuseumTV

Het Heiligenbeeldenmuseum

Het Heiligenbeeldenmuseum in Kranenburg is een uniek museum dat zich richt op het behoud en de presentatie van heiligenbeelden uit de katholieke kerk. Het museum bevat een indrukwekkende verzameling van honderden heiligenbeelden, afkomstig uit verschillende delen van de wereld en uit verschillende tijden.
witregel

Drie dingen die je moet weten over het Heiligenbeeldenmuseum

witregel

Meer dan een verzameling beelden

De heiligenbeelden in het museum zijn gemaakt van verschillende materialen, zoals hout, marmer, brons en zelfs porselein. Sommige zijn zeer oud en dateren uit de middeleeuwen, terwijl andere veel recenter zijn. Er zijn beelden van bekende heiligen, zoals Sint-Petrus en Sint-Maarten, maar ook van minder bekende heiligen, zoals Sint-Sebastiaan en Sint-Christoffel. Het Heiligenbeeldenmuseum is meer dan alleen een verzameling van beelden. Het is ook een plaats waar bezoekers kunnen leren over de geschiedenis en betekenis van heiligenbeelden in de katholieke kerk. Er zijn tentoonstellingen over verschillende aspecten van heiligenverering, zoals hoe heiligenbeelden gemaakt worden, wat ze betekenen voor de gelovigen en hoe ze gebruikt worden in religieuze rituelen.

Cultureel centrum

Het Heiligenbeeldenmuseum is ook een belangrijk cultureel centrum voor de lokale gemeenschap. Er worden regelmatig lezingen en workshops georganiseerd, en het museum is ook een populaire bestemming voor schoolgroepen en andere groepen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis en cultuur van de katholieke kerk.

Jouw bezoek aan het Heiligenbeeldenmuseum

Als je geïnteresseerd bent in heiligenbeelden of gewoon wilt leren over de rijke geschiedenis en cultuur van de katholieke kerk, is een bezoek aan het Heiligenbeeldenmuseum in Vorden zeker de moeite waard. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag, en er zijn rondleidingen beschikbaar voor groepen. Als je meer wilt weten, kun je altijd de website van het museum bezoeken of contact opnemen met het museum voor meer informatie.