De collectie van het Heiligenbeeldenmuseum

Prachtige religieuze beelden in één ruimte. Wanneer je door de ruimte heen loopt, weet je haast niet waar je moet kijken. Bewonder de collectie van het Heiligenbeeldenmuseum in Vorden. Dit Gelderse museum streeft er naar om zowel de collectie als het gebouw te onderhouden en te bewaren voor het nageslacht.

H. Antonius van Paduakerk

Nog voor je het museum in bent, valt het gebouw je al gelijk op. De H. Antonius van Paduakerk: de oudste nog bestaande kerk van de architect Pierre Cuypers. Een architect uit Roermond die zijn wereldroem heeft te danken aan het ontwerp van het Amsterdamse Centraal Station, het Rijksmuseum en Kasteel de Haar.

De H. Antonius van Paduakerk heeft Cuypers gemaakt in opdracht van de adellijke familie van Dorth tot Medler, waarvan nazaten nog steeds dichtbij de kerk wonen. Een kerk waarin de collectie van het Heiligenbeeldenmuseum helemaal tot zijn recht komt.

Symbolische voorwerpen

Of nou katholiek, joods of misschien wel gewoon atheïst bent. Het Heiligenbeeldenmuseum is voor iedereen interessant. De vele beelden uit de collectie vertellen ontzettend veel verschillende verhalen. Wanneer je door het museum heen wandelt, valt je dan ook snel op dat er veel gebruik wordt gemaakt van attributen. Heiligen die bepaalde voorwerpen vasthouden. Voorwerpen die haast altijd symbool staan voor iets.
Je kan dus wel zeggen dat deze beelden worden gebruikt om boodschappen te vertellen. Boodschappen waarmee verhalen over het christendom worden overgedragen. Door aankopen, schenkingen en bruikleen van particulieren en kloosters beschikt het Heiligenbeeldenmuseum over ruim 1600 beelden van heiligen.

Niet ieder beeld van deze ruime collectie is echter ieder jaar te zien. Doordat het museum ieder jaar gebruik maakt van een nieuw thema, zijn er daarom om het jaar weer andere beelden te bezichtigen. Als bezoeker kan je elk jaar dus langs gaan om weer andere beelden te zien. De beelden die niet zijn te bezichtigen staan onder in de kelder opgeslagen. Om beschadigingen te voorkomen, is het daarom niet mogelijk om deze verdieping te betreden.

Kerstgroepen

Eén van de bekendste christelijke feestdagen: kerst! Ook voor het Heiligenbeeldenmuseum dus een reden om speciaal voor deze feestdag uit te pakken. Loop iedere kerst langs de verschillende kerstgroepen heen in dit museum. De verschillende kerststalletjes vertellen allemaal het verhaal rond de geboorte van Christus.

Ook voor deze kerstgroepen wordt ieder jaar een ander aspect van dit wereldberoemde verhaal belicht.

Nu al benieuwd naar de prachtige beelden van het Heiligenbeeldenmuseum? Bekijk dan nu de mini-docu.

Voor meer informatie over het museum bezoek dan hier de website.

De collectie van het Heiligenbeeldenmuseum

Het Heiligenbeeldenmuseum