REDACTIE – Over de hele wereld vind je grote modehuizen zoals Chanel, Louis Vuitton en Prada. De modewereld staat bekend om zijn glamour en luxe en lijkt op het eerste gezicht weinig te maken te hebben met de kunstwereld. Toch werken kunstenaars regelmatig samen met deze modehuizen. Bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een collectie of een modeshow. Waarom doen kunstenaars dit? En welke grote samenwerkingen zijn er in het verleden geweest? In dit artikel beantwoorden we deze vragen om erachter te komen waarom modehuizen de handen ineenslaan met grote kunstenaars.

De modehuizen

Modehuizen zijn dol op kunstenaars. Louis Vuitton had recent een samenwerking met Yayoi Kusama en had twintig jaar geleden een iconische samenwerking met Takashi Murakami. Cartier organiseert al sinds de jaren ‘70 exposities en veel modehuizen hebben ondertussen een eigen museum. Dit heeft natuurlijk alles te maken met luxe. Modehuizen snappen als geen ander dat veel mensen die zulke dure kleding kunnen kopen, ook eerder geneigd zijn een kunstwerk te kopen. Het publiek voor luxe en kunst overlapt voor een deel. Daarnaast is het voor luxemerken een manier om zich intellectueel te presenteren. Een tas van een paar duizend euro is ineens een stuk minder oppervlakkig. Het levert kortweg meer omzet op en daar draait het natuurlijk om.

De kunstenaars

Maar hoe zit het dan met de kunstenaars zelf? Voor een opkomend talent zou het logisch zijn zich te verbinden met een bekend merk, hoe meer aandacht voor je werk hoe beter. Maar het zijn vaak gevestigde kunstenaars die deze samenwerkingen aangaan. Kunstenaars die het voor hun naamsbekendheid helemaal niet meer nodig hebben. Toch zijn deze deals ook voor hen lucratief, omdat ze bekend worden onder een veel groter publiek. Ook musea zijn blij met de aandacht. Het zorgt voor nieuwe bezoekers en dan voornamelijk jongeren.

musea nederland, museumtv, meisje in kimono

Dít zijn de vijf grootste samenwerkingen tussen luxemerken en kunstenaars

1. Louis Vuitton x Yayoi Kusama

Begin dit jaar werkten Louis Vuitton en Yayoi Kusama voor de tweede keer samen. Eerder maakten ze in 2012 een collectie die razend populair was. Dat was dit jaar niet anders. De 93-jarige Japanse kunstenaar ontwierp samen met het modehuis de collectie Infinity Dots. De kleurrijke stippen zijn kenmerkend voor Kusama en zijn nu te zien op tassen, koffers, schoenen en parfumflesjes. De campagnes rond deze samenwerking zijn enorm groot aangepakt. In de etalage van een van de Louis Vuitton-winkels in New York stond een levensechte robot van Kusama. En in Parijs hing een enorme opblaasbare pop van Kusama over de winkel op de Champs Elysées.

2. Louis Vuitton x Takashi Murakami

Deze samenwerking is misschien wel het meest populair. In 2003 slaan Louis Vuitton en Takashi Murakami de handen ineen en ontwerpen de iconische meerkleurige monogramprint van Louis Vuitton. Deze kleurrijke versie van het printje is gedrukt op een enorme hoeveelheid producten. Grote sterren waren fan en de print is nog steeds ontzettend gewild. In 2015 is de productie van de Monogram Multicolore-lijn gestopt, hierdoor is er meer vraag naar dan ooit. De populariteit kreeg een paar jaar terug nog een extra boost toen Kylie Jenner haar dochter Stormie Webster een tas gaf met de print.

3. Mondriaan x Yves Saint Laurent

Een van de bekendste jurkjes ooit, het Yves Saint Laurent jurkje met een Mondriaan geïnspireerde print. Hier heeft Mondriaan natuurlijk niet zelf aan meegewerkt maar het laat wel zien hoe luxemerken zich al jaren laten inspireren door kunstenaars. Het jurkje werd in 1965 gepresenteerd en is nu te zien in verschillende musea in Nederland. Het luxemerk bracht met de jurken een eerbetoon aan de modernistische kunstenaar.

Waarom modehuizen de handen ineenslaan met grote kunstenaars
                                          Yayoi Kusama                                                                                                               De Mondriaan-jurk van Yves Saint Laurent

4. Dries van Noten x Azuma Makoto

In 2017 werkte kledingontwerper Dries van Noten samen met Azuma Makoto aan een bijzondere modeshow. Voor de show maakten Makoto prachtige bloemstukken gehuld in ijs, genaamd Iced flowers. Als luxemerk zijn de modeshows ontzettend belangrijk voor de verkoop van de nieuwe collectie. Alle grote namen uit de modewereld zijn erbij en dus doen ontwerpers er alles aan om er een spektakel van te maken. Van Noten en Makoto zijn daar met vlag en wimpel in geslaagd.

5. Schiaparelli x Salvador Dalí

Samenwerkingen tussen kunstenaars en ontwerpers zijn niet nieuw. Modeontwerpster Elsa Schiaparelli, de grote concurrent van Chanel in de jaren ‘20 en ‘30, werkte bijvoorbeeld nauw samen met Salvador Dalí. In 1935 werkten ze voor het eerst samen en waren hiermee trendsetters. Schiaparelli hield als eerste een modeshow op muziek en Dalí maakte als eerste een kunstenaarsvideo. Hoe kunstenaars en modehuizen nu samenwerken hebben we te danken aan dit iconische duo. Een van de beroemdste ontwerpen van Schiaparelli is de jurk met het kreeft design. De kreeft opdruk geschilderd door, wie anders, Salvador Dalí.

Nu weet je waarom modehuizen de handen ineenslaan met grote kunstenaars. Ben je benieuwd hoe mode gerepresenteerd wordt in Nederlandse musea? Bekijk dan de volgende video’s van musea waarbij textiel en mode een belangrijke rol spelen!