Pareltje: Huszár van De Stijl – Stadsmuseum Harderwijk

De Stijl

Met Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Bart van der Leck was Vilmos Huszár in 1917 een van de prominente initiatiefnemers van de wereldwijd bekend geworden kunstbeweging De Stijl. Niet lang na de oprichting maakte hij zich al los van De Stijl, hij ging zijn eigen weg.

Vilmos Huszár

Vilmos Huszár ontwikkelde zich tot een markant kunstschilder, tekenaar, beeldhouwer, grafisch ontwerper, reclameontwerper en industrieel ontwerper. Het Stadsmuseum Harderwijk presenteert dan ook een breed samengestelde expositie met ‘Huszár van De Stijl’ die deze artistieke veelzijdigheid goed laat zien. Er worden schilderijen en andere kunstobjecten van Huszár tentoongesteld uit zijn Hierdense tijd. De werken zijn afkomstig uit particuliere collecties, de kunstcollectie van de gemeente Harderwijk én collecties van enkele musea waaronder het Stadsmuseum Harderwijk zelf. Een aantal schilderijen, die particulier eigendom zijn, werden nooit eerder tentoongesteld.

De tentoonstelling

Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans Van Beuningen is kunsthistoricus en Vilmos Huszár-deskundige. Hij verleent, op verzoek van het Stadsmuseum Harderwijk, als adviseur zijn medewerking bij het samenstellen van de tentoonstelling. Bij de tentoonstelling verschijnt een boek over Vilmos Huszár en zijn leven en werk in Hierden.

Naast de tentoontelling ‘Huszár van De Stijl’ heeft Stadsmuseum Harderwijk een vaste collectie bestaande uit grofweg 9.000 objecten en 26.000 foto’s. De collecties zijn van het begin af aan gegroeid rond de thema’s Archeologie, Stadsgeschiedenis, Gelderse Academie, Gelderse Munt, Koloniaal Werfdepot, Belgisch Interneringskamp, Zuiderzeevisserij en Klederdrachten. Daarnaast wordt ook de stadsgeschiedenis van Harderwijk belicht.

Kijk voor meer informatie ook op de website.

Deze video’s zijn onderdeel van een reeks waarin kleinere museumpareltjes in Nederland worden vastgelegd door jonge opkomende filmmakers.

Promo

Artbite