De collectie van Museum STAAL

Museum STAAL

Museum STAAL in Almen laat je op unieke wijze de Achterhoek ervaren. Dit wordt onder andere gedaan door de gedichten van A.C.W. Staring (1767-1840). Museum STAAL werd in 2018 geopend, dus het museum is nog vrij nieuw. ‘STAAL’ staat voor STAring in ALmen.

Staring is een bekend figuur in de Achterhoek. Een trotse Geldersman, zoals hij zichzelf noemde. De verhalen over de Achterhoek worden doormiddel van zijn werken verteld. Staring was dichter en landbouwkundige, en wordt wel eens de enige romantisch dichter van Nederland genoemd.

Het gebouw waarin het museum is gevestigd is bijzonder, omdat het een deel van het oorspronkelijke verhaal ademt. Dit zie je aan de voorzijde. Ook is het gebouw voor een deel vernieuwd. Dit is alleen in samenwerking met lokale bedrijven en materialen gedaan.

Staring

Het museum heeft een fortepiano in haar bezit. Deze piano is van Staring zelf geweest. Al zijn acht kinderen heeft hij pianoles gegeven.

In het museum kun je naar muziek luisteren. Staring schreef namelijk als dichter een aantal van zijn gedichten als lied. Deze liederen zijn door het museum in laten zingen door mensen uit de Achterhoek.

Ook heeft het museum een ‘schommelzaal’. Hier wordt het thema ‘romantiek’ weergegeven. Staring was dan ook een dichter uit de tijd van de romantiek. Zo kun je er terwijl je aan het schommelen bent een prachtige film over de natuur in de Achterhoek bekijken. Het schommelen geeft een plezierig buikgevoel, wat geassocieerd kan worden met de Romantiek.

Tentoonstellingen

Twee keer per jaar wisselt het museum van tentoonstellingen. Op dit moment is de tentoonstelling ‘De heks van Almen’ te bezoeken. In een van de gedichten van Staring vertelt hij over een dienstmaagd op een bezemsteel. Dit waargebeurde verhaal is bijzonder, omdat de allereerste heksenverbranding in Nederland (1472) in Almen plaatsvond. De dienstmaagd werd beschuldigd van hekserij. Ze werd veroordeeld door de rechtbank in Zutphen. Na een heleboel martelpraktijken is ze teruggebracht naar Almen en daar op de brandstapel gestorven. Naast dit waargebeurde verhaal heeft het museum ook nog acht andere verhalen uit de Achterhoek die ze vertellen.

Promo

Mini-docu