Het Noord-Veluws Museum in Nunspeet ligt aan de rand van de Veluwe. Tussen 1880 en 1950 was er hier sprake van een kunstenaarskolonie. Het museum toont werken van schilders uit het Hollands Impressionisme die voor het grote publiek relatief onbekend zijn.
Op de Veluwe bevond zich een kunstenaarskolonie omdat Nunspeet in 1863 een station kreeg. Hierdoor kon men uit de randstad met de stoomtrein in Nunspeet komen. Hier wordt in het museum aandacht aan besteed.
De schilders uit de grote steden, met name schilders van de Haagse School wilden de drukte en de industrialisatie van de stad ontvluchten en trokken naar de natuur – de Veluwe – toe. Ze begonnen in de buitenlucht te schilderen. François Pieter ter Meulen was een bekende schapenschilder. Hij nam collega-schilders mee naar Nunspeet, en dat inspireerde mensen om de Veluwe als onderwerp voor hun schilderijen te kiezen.
In het museum hangt een schilderij genaamd ‘Het zomerhuisje’ van Jan van Vuuren. Het werd ook wel het ‘huisje aan de zoom’ genoemd, wat ‘huisje aan de rand van het dorp’ betekend. In de 19e eeuw bestonden er veel van dit soort huisjes. Er woonden complete gezinnen met kleinvee en al. Dit soort taferelen werden door schilders geromantiseerd. Het geeft de armoede op de Veluwe op een mooie manier weer.
Ook van Jos Lussenburg hangt er een schilderij in het museum. Hij behoort tot de nabloei van de kunstenaarskolonie uit Nunspeet. Van oorsprong was hij violist, maar door een handblessure kon hij daar niet mee verder. Zo begon hij te schilderen. Hij had een hele warme belangstelling voor de Zuiderzee. Vooral de Botter – een oud Nederlands type vissersvaartuig – schilderde hij. Ook was hij een van de oprichters van de Vrije Academie voor de Kunsten in Nunspeet.
Bijzonder is dat het museum een koppeling heeft aan deze Academie. Dit is een unieke combinatie die je verder eigenlijk nergens tegenkomt.
De kunstenaarskolonie is een verschijnsel uit de 19e eeuw, ontstaan in Parijs. Veel kunstenaars verzetten zich op een gegeven moment tegen de academische schilderstijl. Ze wilden naar buiten toe. Het land werd een onderwerp op zich. Dit werd mogelijk door de verftube die halverwege de negentiende eeuw werd uitgevonden.
Arthur Briët was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de kunstenaarskolonie uit Nunspeet rond 1900. In het museum is een reconstructie van Briët zijn atelier te bewonderen. Hij schilderde namelijk heel veel binnenshuis, zoals de interieurs van de zomerhuisjes. Deze kunstenaar wordt ook wel de Rembrandt van de Veluwe genoemd, omdat zijn schilderstijl zo op die van Rembrandt lijkt.
Dag | Van | Tot |
---|---|---|
Maandag | Gesloten | |
Dinsdag | 10:00 | 17:00 |
Woensdag | 10:00 | 17:00 |
Donderdag | 10:00 | 17:00 |
Vrijdag | 10:00 | 17:00 |
Zaterdag | 10:00 | 17:00 |
Zondag | 13:00 | 17:00 |
Categorie | Prijs |
---|---|
Volwassenen | €10.00 |
Jeugd 6 t/m 18 jaar | €5.00 |
Kinderen 0 t/m 5 jaar, Museumkaart, ICOM & Vrienden | Gratis |
Groepen > 15 personen p.p. | €7.00 |
Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.
Commentaar