Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht

Museumkaart Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht

Het verbluffende Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht in Zwartsluis herbergt een uitgebreide collectie van opgezette en geprepareerde dieren.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht

witregel

Het begon op een paar vierkante meter

Roelof Johannes Schoonewelle sr. was zijn hele leven al natuurliefhebber. Hij begon zijn museum in Zwartsluis in een kamertje van 5 bij 5 in zijn huis. De basis voor het huidige museum werd toen gelegd door zijn uitgebreide collectie opgezette en gerepareerde dieren. Deze passie werd doorgezet door zijn zoon. Rond de eeuwwisseling, na zijn overlijden en in overleg met de gemeente, werd de collectie verbouwd tot multifunctioneel Centrum voor Natuur en Ambacht. Uiteindelijk is het centrum samengegaan met Sluuspoort en is er een nu altijd een permanente collectie te zien samen met een wisselende thematentoonstelling.

De collectie van Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht

De vaste collectie bestaat uit geprepareerde vogels en zoogdieren. De afdeling Eeuwenoude Sporen laat zo’n 2000 jaar aan regionale geschiedenis zien en laat zien hoe het huidige landschap gevormd is. Ook wordt er aandacht besteedt aan de toekomst van de regio. Vele bekende dieren spelen de hoofdrollen in dit toneelstuk van de natuur. Maar niet alleen bekende dieren worden belicht, ook nieuwe accenten worden altijd betrokken bij de tentoonstelling. Er is ook een verzameling oude kaarten, foto’s en objecten die de geschiedenis van de plaats Zwartsluis laten zien. Aanwezig is een unieke collectie klompen van Berthus Klomp. Deze artiest heeft klompen gemaakt die te vinden zijn in musea van New York tot Moskou.

Rondleidingen, films en koffie

Voor groepen van maximaal 20 personen kan er een rondleiding geregeld worden. Bij grotere groepen kunnen deze opgesplitst worden. De rondleiding duurt ongeveer een uur waarin je een bezoek kunt brengen aan de filmzaal, de wisselexpositie, de museumwinkel of de koffiecorner. Bij de Buisman Koffiecorner/Theetuin van Sluuspoort kun je genieten van een heerlijk kopje koffie of thee. In de museumwinkel kunnen diverse leuke artikelen gekocht worden. Voor kinderen zijn er speciale puzzeltochten en speciale activiteiten in de speelhoek. In de filmhoek kunnen ze ook genieten van speciale natuurfilms. Deze activiteiten worden begeleid door enthousiaste vrijwilligers.

Jouw bezoek aan Schoonewelle Museum voor Natuur en Ambacht

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.