Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet

Kinderen (4 t/m 12 jaar)€2.50
Kinderen (tot 4 jaar) Gratis
Museumkaart Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum.
star_border Niet te zien op MuseumTV

Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet

Nederlands is niet altijd zo rijk geweest als het nu is. In het verleden hadden grote groepen van de bevolking het erg zwaar. En dit geld helemaal voor het heidevolk in Groningen en Friesland. Het Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet laat de armzalige omstandigheden van de  bevolking van het dorp Harkema zien zoals het was in de periode 1850-1950.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet

witregel

Van plaggenhut tot arbeiderswoning

Op het vier hectare tellende terrein staan meerdere huizen uit de tijdsperiode nagebouwd die de activiteiten en het dagelijks leven van de toenmalige bevolking weergeven. Van de modderige plaggenhut tot de door de overheid gebouwde vervangende arbeiderswoningen, de levensloop van het dorp en de omgeving is te zien in dit museum!

Wonen als heidebewoner

Tussen de zeventiende en achttiende eeuw ontstond het originele dorp Harkema-Opeynde. Langzamerhand liep dit boerendorp leeg maar iets ten zuiden van het originele dorp ontstond nieuwe nederzetting op de nabijgelegen heidevelden. En zo begon het huidige veendorp. Gemaakt door veenarbeiders, die simpele plaggenhutten (spitketen) plaatsten om tenminste een dak boven hun hoofd te hebben. Zo wisten zij hun erbarmelijke omstandigheden ietwat het hoofd te bieden. Dat was ook hard nodig omdat in sommige van deze kleine huisjes wel gezinnen met meer dan tien kinderen leefden. Begin twintigste eeuw besloot de overheid in te grijpen en werden er arbeiderswoningen van steen gebouwd waar de heidebewoners gratis in mochten trekken. Dit alles is weergegeven in museum De Spitkeet. Er is een recentelijk uitgebreid ontvangstcentrum, een plaggenhut op het armenkerkhof, een arbeiderswoning, een holwoning en een expositieruimte.

Wat is er te doen?

Ook al waren de leefomstandigheden slecht voor de bevolking, ze konden tenminste wel genieten van de prachtige natuur. Hier maakt het museum ook graag gebruik van en er zijn meerdere opties voor wandel en fietstochten. Ook kan je een arrangement krijgen die een museumbezoek combineert met een heerlijk drankje en gebakje of een lunch. Dichtbij het museum is ook Atelier Sadwaande waar na een museumbezoek nog meerdere workshops gevolgd kunnen worden. Daarnaast zijn er regelmatig evenementen op feestdagen zoals paasactiviteiten en zijn er vaak tentoonstellingen in het museum.

Jouw bezoek aan Openluchtmuseum en Themapark De Spitkeet

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.