Museum JAN

Combiticket Cobra Museum€17.50
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum JAN

Museum JAN in Amstelveen is een bijzondere culturele instelling die zich toelegt op het tentoonstellen van hedendaagse kunst. Het museum is gevestigd in een modern gebouw dat is ontworpen door het gerenommeerde architectenbureau Hoogeveen en ligt midden in het hart van het oude dorp. Hoewel het er van buitenaf intiem en bescheiden uitziet, heeft het een expositieruimte van maar liefst 1.500 vierkante meter.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum JAN

witregel

Excellent Hollands ontwerp

De naam van het museum is afgeleid van Jan van der Togt, een industrieel en kunstverzamelaar die de oprichter en directeur was van de succesvolle Tomado-fabriek. Deze fabriek produceerde allerlei huishoudelijke hulpmiddelen, waaronder het bekende Tomadorekje met kleurige metalen planken dat in veel Nederlandse huishoudens te vinden was. Architect en ontwerper Gerrit Rietveld noemde de Tomado-producten zelfs een ‘schoolvoorbeeld van excellent Hollands ontwerp’.

Dorpsstraat 50

Het museum is gehuisvest in een gemeentelijk monument aan de Dorpsstraat 50 en bevindt zich vlakbij het stadhuis. Het gebouw is in 2010-2011, dankzij een subsidie van de provincie Noord-Holland, volledig gerenoveerd en toegevoegd aan Museum JAN. De ingang van het museum bevindt zich op het oude stadsplein.

De collectie van Museum JAN

Het gebouw lijkt vrij klein vanbuiten, maar niets is minder waar. Het biedt ruimte aan een uitgebreide collectie hedendaagse kunst, waarbij de focus ligt op de bijzondere ontwikkeling van het studioglas. Dit was een internationale beweging waarbij de glaskunstenaar door het gebruik van eigen ovens niet meer afhankelijk was van de glasfabrieken en de vrijheid kreeg om autonoom werk te maken. In Nederland heeft dit geleid tot oprichting van glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (nu The Large Glass Department) en studio’s als de Oude Horn in Aquoy. Veel Nederlandse glasobjecten uit de collectie zijn hier ontstaan, zoals werken van Sybren Valkema, Andries Copier, Richard Meitner, Mieke Groot, Bert Frijns, Willem en Bernard Heesen.

Jouw bezoek aan Museum JAN

Wil je het museum zelf bekijken? Bereid je museumbezoek dan goed voor met behulp van de praktische informatie die je vindt aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen bezoek je de website van het museum.