Museum in ’t Houten Huis

Groepsprijs volwassenen (v.a. 10 pers.)€4.00
Museumkaart Gratis
Vrienden van het museum Gratis
Bekijk de website van Museum in 't Houten Huis voor de meest actuele openingstijden.
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum in ’t Houten Huis

Het Schermereiland kent een rijke historie door zijn zeevarende bewoners. Door de arme veengrond van dit gebied, werden de bewoners het water op gedreven. Al snel ontstonden er Sontvaarders, haringvissers en walvisjagers. Vandaag de dag kan je alles hierover ontdekken in Museum in ’t Houten Huis.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum in ’t Houten Huis

witregel

Lokale en regionale geschiedenis

Bij een bezoek aan Museum in ’t Houten Huis ontdek je via de uitgebreide en rijke collectie van het museum alles over de geschiedenis van de plekken De Rijp en het Schermereiland. Dit wordt gedaan aan de hand van de vaste tentoonstelling. Door middel van twee korte films word je voorgesteld aan het museum. Hierbij gaat één film over de ontwikkeling van het Schermereiland van de middeleeuwen tot nu. De andere film gaat over de strijd tegen het water en over de draakmakerijen. In deze laatste film speelt vooral Jan Adriaansz Leeghwater, hij is in 1575 in De Rijp geboren, een belangrijke rol.

Wanneer je door de expositie heen wandelt, leer je alles over de haringvisserij, de walvisvaart en de zeevaart. Onderwerpen die door middel van oude zeekaarten, journalen, prenten, scheepsonderdelen, modellen van haringbuizen, walvisbotten en baleinen worden belicht. Er is zelfs een kajak uit Groenland te bewonderen. De kajak is door een aantal Rijper walvisvaarders meegebracht.

In Museum in ’t Houten Huis staat ook een aparte expositieruimte voor tijdelijke tentoonstellingen. Hierin worden thema’s uit de lokale en regionale geschiedenis, maar ook actuele onderwerpen belicht.

Geschiedenis van het pand

Het museum is gevestigd in het pand aan de Tuingracht dertien. Een gebouw dat er al meer dan drie eeuwen staat en altijd weer een andere maatschappelijke functie heeft vervuld. Er wordt in 1700 dan ook gesproken over een ‘Aalmoeseniershuys’ in een document van de Vroedschap. Dit was een thuis voor kinderen, weduwen en ouderen. Sinds 1733 is er sprake van het ‘Gemeene wees- en armenhuis’. Iets waar in 1965 verandering in kwam door de invoering van de Algemene Bijstandswet. Hierdoor verloor het armenhuis namelijk zijn functie. Hierna werd het pand aan het Witte Kruis afdeling De Rijp geschonken voor het zuigelingen- en consultatiebureau. De Thuiszorg was uiteindelijk de laatste eigenaar van dit pand.

Door een restauratie en nieuwbouw in 2003 kreeg het museumgebouw een flinke uitbreiding.

Kan jij niet wachten in de wereld van de zeevaarders uit De Rijp en het Schermereiland te duiken? Bekijk dan nu de website voor meer informatie!

Kijk hier voor een overzicht van alle MuseumTV video’s.