Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus

Vrienden van 't Olde Maat Uus Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus

Duizenden bootjes die over het water heen varen. Overal waar je kijkt, vaart er wel iemand voorbij. De een onderweg naar zijn of haar familie terwijl de ander een beetje geniet van het felle zonnetje. Het klinkt haast te mooi voor woorden. Wanneer je dit beeld voor je ziet, zal je waarschijnlijk ook niet gelijk verwachten dat dit in Nederland is. In het Overijsselse plaatsje Giethoorn wordt haast alles over het water vervoert. Een bijzondere plek met een bijzondere geschiedenis die wordt verteld in Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus

witregel

Geschiedenis boven water

In het museum komt de interessante en rijke geschiedenis over Giethoorn boven water. Van de turfwinning tot andere bijzondere gebruiken. Luister naar de persoonlijke verhalen van bewoners of bewonder de binnenkant van een authentieke Gieterse boerderij. Een eenvoudig leven die wordt weergegeven aan de hand van bijvoorbeeld het vissershuisje en het botenhuis.

Het Hollandse Venetië

Giethoorn: een waterstreekdorp in de kop van Overijssel. Tot 1973 een zelfstandige gemeente, maar het plaatsje behoort nu tot de gemeente Steenwijkerland. Inmiddels telt het dorp al 2630 inwoners. Een dorp die zich vooral kenmerkt door zijn vele bruggetjes, waterwegen en punters. Verschillende boerderijen en huizen zijn gescheiden door kavelsloten waarover vlonders liggen die de verschillende huizen met elkaar verbinden. Het is daarom ook niet raar dat Giethoorn ook wel het Hollandse Venetië wordt genoemd.

Nederzetting van veenontginners

Het meeste verkeer in Giethoorn vind dan ook plaats over het water. Iets wat vanaf het begin al werd gedaan. Giethoorn was namelijk een nederzetting van veenontginners. Door de vele vervening ontstonden er al snel plassen en meren in dit plaatsje. Een bijwerking waar de veenontginners optimaal gebruik van maakte. Om de turf te vervoeren begonnen ze vaarten en sloten te graven. Hierdoor ontstonden al snel de sloten, die ze al gauw gingen gebruiken om de turf, maar later ook groente, fruit, brood en riet over te vervoeren. De huizen werden op kleine eilandjes gebouwd, die via bruggetjes te bereiken zijn.

In 1950, na de Tweede Wereldoorlog, kwam er aan de turfwinning in het gebied rond Giethoorn een einde.

Stichting ‘t Olde Maat Uus

In 1980 vormde er een groepje mensen ’t Gieters Comité. Dit met de instelling om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onder andere de cultuurhistorie van Giethoorn voor het nageslacht te bewaren. Uit dit groepje kwam de oprichting van een Museum boerderij naar voren: Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus.

De Stichting ’t Olde Maat Uus, die inmiddels in het leven was geroepen, kocht het in vervaal geraakte boerderij met aangebouwd woonhuis aan. Na een grote restauratie werd het museum in mei 1988 uiteindelijk geopend door de toenmalige Commissaris van de Koningin in Overijssel, de heer Niers.

Jouw bezoek aan Museum Giethoorn ’t Olde Maat Uus

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.