De Portugese Synagoge van Amsterdam

BankGiro Loterij VIP-kaart Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

De Portugese Synagoge van Amsterdam

De Portugees-Israëlitische Synagoge, in de oude Joodse Buurt van Amsterdam, is een gigantisch Joods gebedshuis dat ook opengesteld is voor het publiek om te bezoeken. Het originele interieur uit de 17de eeuw is nog compleet in tact. Verder bevinden zich in het complex enkele bijkamers waar schatten opgeslagen liggen en zit in het gebouw de oudste nog functionerende Joodse bibliotheek van de wereld. Er worden ook vaak concerten gegeven begeleidt door prachtig kaarslicht. Bij het overkoepelende Joods Cultureel Kwartier zijn naast de Synagoge ook nog het Joods Historisch Museum, het kindermuseum, de Hollandsche Schouwburg en het Nationaal Holocaust Museum. Dus wil je meer weten over de rijke geschiedenis van de Joodse gemeenschap in de hoofdstad, bezoek dan vooral de Portugese Synagoge van Amsterdam!

witregel

Alle dingen die jij moet weten over de Portugese Synagoge van Amsterdam

witregel

Geschiedenis van de Sefardische Joden in Amsterdam

De eerste permanente Joden in Amsterdam kwamen na 1492. Dit jaar zorgde de Rooms-Katholieke kerk in Spanje ervoor dat het verboden werd om andere religies te beoefenen. Joden en ook Moslims werden vervolgd of gedwongen te bekeren. Deze Spaanse en Portugese Joden kwamen naar Amsterdam als handelaren. In 1572 wisten de Zeven Provincies in het Noorden van de Lage Landen zich vrij te vechten van Spaans bewind en na de ondertekening van de Unie van Utrecht in 1579 kregen inwoners het recht om zelf te bepalen welk geloof zij willen aanhangen. Hierdoor begonnen na 1600 Joden openlijk en in vrijheid hun geloof te beleiden in ons land.

Activiteiten en arrangementen

Er kunnen in de Synagoge rondleidingen, wandelingen en educatieve programma’s voor kinderen en scholieren geregeld worden. Verder zijn er verscheidene ruimtes inclusief het hoofdgebouw die gehuurd kunnen worden voor lezingen, debatten, ceremonies en diners. Op afspraak kan je ook de bibliotheek bezoeken. Hier liggen 560 handschriften en 30.000 gedrukte werken over het Jodendom van de afgelopen 400 jaar. Het is mogelijk om ook daar een rondleiding te krijgen en de manuscripten en gedrukte werken kunnen digitaal geraadpleegd worden. Klik hier om naar de website te gaan.