Boerderijmuseum De Bovenstreek

Kinderen 5 t/m 12 jaar€3.00
Museumkaart Gratis
Bekijk voor de meest actuele openingstijden de website van Boerderijmuseum De Bovenstreek.
star_border Niet te zien op MuseumTV

Boerderijmuseum De Bovenstreek

Bij het Boerderijmuseum De Bovenstreek wordt het boerenleven – zoals dat vroeger was – in beeld gebracht. In de boerderij waarin het museum gevestigd is woonde nog niet heel lang geleden een gezin met kinderen. Dit gezin heeft al hun spulletjes achtergelaten. Wanneer je de boerderij binnen stapt krijg je dan ook het gevoel alsof ze net zijn vertrokken. Er hangen zelfs nog foto’s van de grootouders aan de muur.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Boerderijmuseum De Bovenstreek

witregel

Het boerenleven

Als bezoeker krijg je een goed beeld van de boeren die hier vroeger leefden en hoe ze tewerk gingen. Overal zijn nog bewijsmaterialen te vinden die het leven van het boerengezin in de deze boerderij bevestigen. In de kleine kelder vind je bijvoorbeeld nog groenten en vruchten uit de tuin in weckflessen opgeslagen. De hooiberg op het erf wordt nu nog vaak door kinderen gebruikt om in te spelen.

Een grote groep (meer dan honderd) vrijwilligers zorgen ervoor dat de boerderij en het erf eromheen netjes wordt onderhouden. Ook zorgen zij voor de geiten en schapen. Wanneer er iets gerestaureerd moet worden gebruiken de vrijwilligers vaak technieken van vroeger, zoals spinnen, weven en kantklossen.

Activiteiten

Het museum organiseert door het jaar heen verschillende activiteiten voor jong en oud. Zo wordt er elk jaar op de laatste zaterdag van februari een ‘sprokkelmarkt’ gehouden zodat deze traditie van de boerderij niet verloren gaat. Tijdens de sprokkelmarkt kunnen bezoekers verschillende boerengerechten bij elkaar ‘sprokkelen’. Denk hierbij aan zelfgemaakte advocaat of gebakken bloedworst. Andere activiteiten van dit museum die mensen kunnen bezoeken zijn een schaapscheerder feest, een boerderijfair, een oogstfeest, een open monumentendag, een boerendag, een kerstconcert etc.

Geïnteresseerd in meer musea over het boerenleven? Kijk dan hier!