Fraeylemaborg Slochteren

VriendenLoterij VIP-KAART Gratis
starTe zien op MuseumTV

Fraeylemaborg Slochteren

De Fraeylemaborg is een eeuwenoude borg waar sporen van een rijke geschiedenis te vinden zijn. De laatste bewoners (familie Thomassen à Thuessink van der Hoop van Slochteren) verkochten de borg in 1972 aan de Gerrit van Houten Stichting. Deze stichting restaureerde de borg, waarna het een museum werd.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Fraeylemaborg Slochteren

witregel

Historie van de borg

De Fraeylemaborg is een versterkt kasteel, oftewel een burcht. Groningse burchten, net zoals de Fraeylemaborg, worden ook wel borgen genoemd. De Fraeylemaborg is in de middeleeuwen gebouwd als steenhuis (Gronings: stainhoes): een voorloper van een borg. Deze steenhuizen werden gebouwd voor de landelijke adel die een stevig onderkomen wilden om hun rijkdommen veilig in te bewaren. Dit steenhuis groeide uit tot een overweldigend gebouw met rijke bewoners en is van alle borgen de borg die het langst is bewoond door particulieren!

De borg vandaag de dag

Tegenwoordig is de Fraeylemaborg een museum. De ruimtes van de borg laten het tijdsbeeld tot het midden van 1900 zien, de periode waarin de borg voor het laatst echt bewoond werd. De kamers tonen hoe het leven op stand er vroeger in de borg uitzag. Een groot deel van de oorspronkelijke inventaris is in de borg terug te zien. Deze originele collectie is een mix van eeuwenoude erfstukken, meer hedendaagse objecten (uit begin 1900) en persoonlijke voorwerpen. Deze mix zorgt voor een sfeer waarin het lijkt alsof de kamers nog echt bewoond worden. Zo waan je je voor even in het leven van de familie Thomassen à Thuessink van der Hoop van Slochteren en hun personeel!

Landgoed in Engelse stijl

De Fraeylemaborg Slochteren bevindt zich op een landgoed van maar liefst 23 hectare. Een landgoed wat door de jaren heen is uitgebreid en verfraaid. Aan het einde van de achttiende eeuw is het park opnieuw ontworpen in de Engelse landschapsstijl. In deze stijl is het park nu nog te bewonderen. Echter zijn er ook restanten te zien van de eerdere Barokke stijl, kun je exotische bomen en planten bezichtigen en staan er zeventiende- en achttiende-eeuwse zandstenen tuinornamenten.

Jouw bezoek aan Fraeylemaborg Slochteren

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum. Om alvast een voorproefje te krijgen, bekijk je onze korte documentaire.