De collectie van Stadskasteel Zaltbommel

Stadskasteel Zaltbommel

Museum Stadskasteel Zaltbommel vertelt de streek- en stadsgeschiedenis van Zaltbommel. Het museumgebouw – het Maarten van Rossemhuis – is erg bijzonder. Dit kasteel is gebouwd in de 16e eeuw door de legeraanvoerder Maarten van Rossem. Van Rossem vocht in het leger van de Hertog van Gelre.

Expositie Kamer Tachtigjarige Oorlog

In de kamer over de Tachtigjarige Oorlog vind je diverse schilderijen en andere objecten die wat vertellen over de Tachtigjarige Oorlog en over de geschiedenis van de streek. Deze expositie is uniek, omdat het een grote verscheidenheid aan objecten toont. Het museum begon als een oudheidkamer, vandaar dat het allerlei verschillende voorwerpen bij elkaar zijn. Er worden onder andere martelwerktuigen uit de 16e eeuw en schilderijen uit de 19e eeuw tentoongesteld. Ook vind je er de Adam en Eva schouw.

Romantisch Verhaal

Het museum schenkt ook aandacht aan de geschiedenis van Zaltbommel door het vertellen van een prachtig romantisch verhaal. In 1842 voerde componist Frans Liszt over de waal. Terwijl hij aan het varen was hoorde hij een prachtig carillon spel. Liszt besloot aan te meren en bezocht de beiaardier. De dochter van de beiaardier, Susanne, was piano aan het spelen. Dit klonk zo mooi dat Liszt haar aanraadde om naar Parijs te gaan. Zo ging Susanne naar Parijs, waar ze schilder Édouard Manet ontmoette. Samen zijn zij in Zaltbommel getrouwd.

Fiep Westendorp

Zaltbommel is de geboorteplaats van Fiep Westendorp. Tegelijkertijd is het ook de plek waar ze is opgegroeid. In het museum kun je als bezoeker de werkkamer van Fiep bewonderen. In de werkkamer staat haar tekentafel, waar ze al haar figuurtjes tekende. Alles wat ze om zich heen zag keerde terug in haar illustraties. Zo staat er in de werkkamer een vitrinekast met daarop een keramieken kip. Deze kast is in een van de verhalen van Jip en Janneke terug te vinden. Verder zijn er afbeeldingen van Fiep te bewonderen. Ook kunnen kinderen bijna letterlijk in haar wereld rondzwerven.

Onder den Sint Maarten

Zaltbommel had vroeger een meubel- en koperwerkplaats genaamd ‘Onder den Sint Maarten’. In een kamer van een bijzonder huis uit de 19e eeuw zijn een interieur en diverse meubels van deze werkplaats te vinden. Werkplaats Onder den Sint Maarten was een heel vooruitstrevend bedrijf. Ze gebruikten in die tijd ‘Art Nouveau’, een stijl waarin kunst helemaal vernieuwend moest zijn. Een interieur met allemaal stukken die bij elkaar horen bestond vóór die tijd eigenlijk nog niet. In het museum stap je in een kamer met een totale eenheid van meubels en toegepaste kunst.

Promo | De collectie van Stadskasteel Zaltbommel

De collectie van Stadskasteel Zaltbommel