Comenius Museum

CJP/CKV Gratis
Studenten€5.50
Groepen (vanaf 10 personen)€5.50
Tevens geopend op: Eerste en Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag. Koningsdag, eerste kerstdag, oudejaarsdag en nieuwjaarsdag en maandags gesloten.
star_border Niet te zien op MuseumTV

Comenius Museum

De beroemde Tsjechische filosoof, theoloog en pedagoog  Jan Amos Comenius (1592-1670) staat in het museum centraal. Hij is begraven in Naarden, vandaar dat het museum zich daar ook bevindt. Het museum is naar aanleiding van de herdenking van Comenius zijn 300ste geboortedag in 1892 ontstaan en richt zich voornamelijk op de educatie van leerlingen en studenten. Dit sluit ook weer aan met de gedachtegang van Comenius.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Comenius Museum

witregel

Vaste expositie

Het museum heeft een vaste expositie genaamd ‘Vivat Comenius’. Deze expositie geeft een beeld van het leven van Comenius. Jan Amos Comenius was een geleerde, maar daarnaast ook nog een theoloog, filosoof, pedagoog en drukker-uitgever. Al deze aspecten van zijn leven worden weergegeven via acht panelen en een videopresentatie.

Bibliotheek

In de bibliotheek kun je als bezoeker (op afspraak) de werken van en over Comenius bekijken. Ook zijn er gastenboeken en een grote knipselverzameling van het museum bewaard gebleven en te bezichtigen.

Mausoleum

Het museum biedt toegang tot het mausoleum waar Comenius begraven ligt. Deze is toentertijd in opdracht van de Tsjechische regering ingericht door kunstenaars uit het land. Het mausoleum wordt jaarlijks bezocht door mensen van over de hele wereld.

Tentoonstellingen en activiteiten

Er worden verschillende tentoonstellingen getoond. Voorbeelden van tentoonstellingen zijn ‘Jan Hus en de reformatie’ (2015), ‘Religie nu: Spiritualiteit in Nederland’ (2015) en ‘Rembrandt en Comenius’ (2019). Naast tentoonstellingen kunnen bezoekers ook aan activiteiten deelnemen. Zo is er bijvoorbeeld het ‘Festival Vocaal’ en het ‘DeMess Historisch Cafe’.

Bekijk hier een overzicht van alle MuseumTV videos.