Buitenplaats Kasteel Wijlre

Studenten€6.00
Kinderen (t/m 16 jaar) Gratis
Museumkaart Gratis
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Ga voor de meest actuele informatie naar de website van het museum. Tickets
star_border Niet te zien op MuseumTV

Buitenplaats Kasteel Wijlre

Al vijf eeuwen lang worden cultureel erfgoed, hedendaagse kunst en prachtige natuur met elkaar verweven op Buitenplaats Kasteel Wijlre, gelegen in de heuvels van Zuid-Limburg. De buitenplaats bestaat uit verschillende plekken die je kunt bezoeken; het kasteel uit de zeventiende eeuw, het koetshuis uit de achttiende eeuw, de kasteeltuinen uit de negentiende eeuw, de kunstwerken in het park uit de twintigste eeuw, het kunstpaviljoen Hedge House en de hedendaagse kunsttentoonstellingen uit de eenentwintigste eeuw. Op Buitenplaats Kasteel Wijlre worden tentoonstellingen, projecten, events en educatieve activiteiten georganiseerd. Verder zijn er diverse kunstenaars waarvan hun werk in wisselende tentoonstellingen wordt tentoongesteld.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over Buitenplaats Kasteel Wijlre

witregel

Het verhaal achter de buitenplaats

Het echtpaar Jo en Marlies Eijck hebben de buitenplaats opgericht. Dit is voortgekomen vanuit hun visie waarin kunst, architectuur en landschap een perfecte eenheid vormen. Samen hebben ze het kasteel, het koetshuis en de kasteeltuin gerestaureerd. Later werd het Hedge House hieraan toegevoegd. Door de jaren heen heeft het echtpaar een rijke verzameling aan inspirerende tentoonstellingen opgezet. Sinds 2017 is het Elisabeth Strouven Fonds verantwoordelijk voor het onderhoud van het landgoed. De exploitatie, de culturele programmering van tentoonstellingen en projecten en het onderhoud van de tuin wordt onder hoede genomen door Stichting Buitenplaats Kasteel Wijlre.

De verzameling van Jo en Marlies

Het echtpaar Jo en Marlies kochten vroeger vooral kunst van kunstenaars als Ad Dekkers en Peter Struycken aan. Later werd er door hen vooral abstracte kunst verzameld; denk hierbij aan schilderijen en sculpturen van Ben Akkerman, Rob van Koningsbrugge, Richard Long, Jan Schoonhoven en Carel Visser. Ook kunstenaars van jongere generaties – zoals Jean-Marc Bustamante en Leo Vroegindeweij – werden toegevoegd aan de collectie.

Het Hedge House en het Koetshuis

In het Hedge House op de Buitenplaats zijn alle vloeren, muren en het plafond beschilderd. Het heeft er niet altijd zo uitgezien. De bestaande architectuur van Wiel Arets is een transformatie ondergaan. Struycken toverde in 2005 voor de tentoonstelling ‘A Guest + a Host = a Ghost’ het Hedge House om tot een ruimte bestaand uit rode, zwarte en witte kleurvlakken. Ook in het Koetshuis vindt er een tentoonstelling van Struycken plaats. Hier wordt zijn ontwikkeling als artiest en gebruik van computers om driedimensionale kleurruimtes te ontwerpen weergegeven. Het kasteel – bewoond door Jo en Marlies – is overigens op zondag toegankelijk voor het publiek. Hier is het mogelijk een driedimensionale eetkamer te bewonderen. Ook deze tentoonstelling is door Struycken ontworpen.

De bekroonde tuin

In 2014 ontving Buitenplaats Kasteel Wijlre de ‘European Garden Award’ en heeft daarmee één van de mooiste tuinen van Europa. De tuin is onderverdeeld in verschilleden onderdelen; een gazon (met bijzondere bomen), een rozentuin, een paddenpoel en overige kleine tuinen. Alles bij elkaar is de tuin drie hectare groot. De kleinere tuinen verschillen van elkaar door kleur. Elke tuin heeft een eigen kleur. Wit, blauw, geel of roze. Ook zijn er nog een kruidentuin- en groentetuin, een appelboomgaard en een overdekte schaduwtuin. Overal in de tuin staan vaste kunstwerken verspreidt. Zo vind je er bijvoorbeeld de ‘Gebroken Cirkel’ van de kunstenaar Ad Dekkers. Er wordt overigens geen natuur opgeofferd voor het plaatsen van de kunstwerken.

Jouw bezoek aan Buitenplaats Kasteel Wijlre

Wil je het museum zelf bezoeken? Bekijk dan de praktische informatie aan de linkerkant van deze pagina. Voor de meest actuele informatie over lopende tentoonstellingen en geplande evenementen ga je naar de website van het museum.