Betje Wolff Museum

Vrijkaarten Gratis
Kinderen t/m 12 jaar Gratis
Groepen (vanaf 15 personen)€7
Van 1 mei tot 1 november: dinsdag t/m zondag van 13.30-17.00 uur Van 1 november tot 1 mei: iedere zondag van 13.30-17.00 uur
star_border Niet te zien op MuseumTV

Betje Wolff Museum

Het museum bevindt zich in de voormalige pastorie in Middenbeemster. Het museum vertelt het verhaal over Betje Wolff (1738-1804); een Nederlandse schrijfster, vooral bekend om haar geschreven briefromans die ze samen met Aagje Deken schreef.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Betje Wolff Museum

witregel

Het leven van Betje Wolff

Betje (Elizabeth) Wolff-Bekker heeft van 1759 tot 1777 met haar man – aan wie zij uitgehuwelijkt was – in de pastorie gewoond. Haar man was dominee en overigens dertig jaar ouder dan zij. Betje heeft een eigen kamertje op zolder en houdt zich daar onder andere bezig met het schrijven van artikelen en gedichten. Je zou haar een feminist kunnen noemen. Ze heeft een enorme onafhankelijke geest en een sterke eigen mening over verschillende zaken. Ze publiceert onder andere over de opvoeding van meisjes, de politiek, de schijnvroomheid en de bekrompenheid.

Betje wordt een steeds betere schrijfster en schrijft later ook veel boeken met haar vriendin Aagje Deken, zoals ‘De historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart’.

Het museum

In het museum worden verschillende ruimtes tentoongesteld. Zo kun je de schrijfkamer (met Betjes eigen boeken en bureau) bekijken. Ook kun je op zolder een film over het leven van Betje Wolff bekijken. De sfeer in het huis is nog helemaal bewaard gebleven. Wanneer je naar binnen stapt begeef je je voor je gevoel in de 18e eeuw. Verder zijn er stijlkamers met inrichting uit andere eeuwen. Op die manier ervaar je hoe inwoners van de Beemster vroeger leefden.

Ook buiten is er wat moois te bewonderen. Achter het huis ligt een in achttiende-eeuwse stijl aangelegde boomgaard tuin. Ook vind je er groenten en kruiden van vroeger in de kruiden- en moestuin.

Producten

Het museum verkoopt diverse producten omtrent het thema Betje Wolff. Je kunt er bonbons kopen die in de Beemster Chocoladefabriek zijn gemaakt. Ook worden er boeken, ansichtkaarten en kruiden verkocht.

Extra activiteiten

Er worden verschillende extra activiteiten georganiseerd, zoals educatiedagen voor basisscholen en het voortgezet onderwijs (uit de omgeving) en literaire avonden waar je schrijvers kunt ontmoeten.

Bekijk hier een overzicht van alle MuseumTV video’s.