Luchtvaartmuseum Aviodrome

Entree met Museumkaart, VriendenLoterij VIP-kaart Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Luchtvaartmuseum Aviodrome

In het Luchtvaartmuseum Aviodrome ervaar je alles wat met de luchtvaart van toen én nu te maken heeft. Er zijn verschillende attracties en activiteiten waardoor al je zintuigen geprikkeld worden. Er zijn niet alleen dingen te zien, lezen en horen, maar ook kun je er zelf dingen doen. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere vliegsimulatoren en kun je een 4D filmtheater bijwonen. Verder maakt het niet uit wat voor weer het is; buiten én binnen zijn genoeg dingen te beleven.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Luchtvaartmuseum Aviodrome

witregel

Stichting Collectie Aviodrome

Stichting Collectie Aviodrome zorgt voor het beheer van de collectie van Luchtvaartmuseum Aviodrome. Als stichting zetten ze zich in voor de uitbreiding en verbetering van de collectie vliegtuigen die door het Nederlandse luchtvaarterfgoed vertegenwoordigd wordt. Ook vinden ze het belangrijk dat het besef van de historie van de burgerluchtvaart in Nederland gestimuleerd blijft worden.

Attracties en activiteiten

Aviodrome is een museum vol interactie. Naast de vluchtsimulatoren en het 4D filmtheater is er een schatkamer, een uitkijkplatform, speeltoestellen, een radiokamer, een Boeing 747 Jumbo Jet en een ‘opleiding’ tot piloot of stewardess. Verder is het mogelijk om een rondvlucht in een vliegtuig te maken. Aviodrome werkt samen met meerdere aanbieders, waardoor je kunt kiezen uit verschillende vliegtuigen; de Cessna 172, Fokker Four en de Koninklijke DC-3 Dakota. Aan de rondvluchten zit een extra prijs vast.

Naast de attracties en activiteiten worden er door Aviodrome ook evenementen georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan ‘open cockpit dagen’, ‘space academy’ en ‘flight simulator weekend’.

De collectie

Het museum heeft een grote collectie aan vliegtoestellen. Er zijn meer dan 100 unieke oude en nieuwe vliegtoestellen die je kan bewonderen. Omdat de burgerluchtvaart 100 jaar bestaat, heeft Aviodrome een nieuwe expositie opgezet; ‘100 jaar luchtvaartgeschiedenis’. De expositie is interactief en laat iconische toestellen met bijpassende verhalen van pioniers uit de luchtvaart zien.

Bekijk hier een overzicht van de Nederlandse musea.