Museum het Leids Wevershuis

Toegang Gratis
star_border Niet te zien op MuseumTV

Museum het Leids Wevershuis

Leiden staat bekend als universiteitsstad en heeft de oudste universiteit van Nederland. Ook is de stad bekend vanwege het historische centrum met haar vele grachten en monumentale gebouwen. Eeuwenlang was het een belangrijke textielstad en ook op cultureel gebied was het een belangrijke plek in Nederland. De geschiedenis van deze stad was echter niet alleen pracht en praal. Het onbekende verhaal van de armoede in Leiden wordt vertelt in het Museum het Leids Wevershuis. Dit museum vertelt hoe de gemiddelde Leidenaar in armoede leefde de afgelopen 400 jaar. Deze mensen woonden niet in dure herenhuizen maar gewoon in arbeiderswijken.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Museum het Leids Wevershuis

witregel

Het museum

Het museum heeft geen specifieke collectie. Het Museum het Leids Wevershuis is gevestigd in een gemeentelijk monument. Hierdoor is het gebouw zelf onderdeel van de collectie. Het is een representatie van de omstandigheden van arbeiderswijken van de afgelopen honderden jaren. Het museum roept vragen op over de verschillen tussen arm en rijk en geeft inzicht op de sociaaleconomische situatie van textielarbeiders tussen 1550 en 1950. Hierdoor zie je een meer eenvoudige, maar realistische kant van de stad. Meer in trant van traditionele musea zijn de wisselende exposities. Deze veranderen vrij vaak, maar hebben altijd een invalshoek op het gebied van textiel, arbeiders en lokale geschiedenis.

Arrangementen

Er zijn verschillende activiteiten die gegeven worden in het museum. Op een traditionele wijze spinnen en weven wordt tot leven gebracht door middel van demonstraties. Voor mensen die iets meer willen leren, kan er een rondleiding gevolgd worden. De tour door het museum is gratis, en als je nog iets van de omgeving mee wilt krijgen, kun je betaald een wandeling door de buurt maken. Voor schoolklassen zijn er ook speciale regelingen te treffen. Verder worden in het museum brochures en publicaties over het Wevershuis en ook andere onderwerpen verkocht. Ook handgemaakte textielproducten kunnen aangeschaft worden.

Opzoek naar meer musea in Leiden? Kijk dan hier.