Geschreven door: Anneke Ranzato

Het Museum van de 20eeeuw in Hoorn – ze noemen het zelf ‘een feest van herkenning’. Ik kan je zeggen: dat is het ook! Het museum staat boordevol met spullen die zó herkenbaar zijn vanuit je jeugd, dat is echt superleuk. Hoe ouder je bent, hoe leuker het waarschijnlijk is – want hoe meer spullen jou dat gevoel van jeugdsentiment geven. Maar is het er dan ook wel leuk voor kinderen?

Hoe het bij papa en mama thuis was

Sowieso is het voor kinderen natuurlijk heel grappig om spullen te zien die voor papa en mama in hun jeugd heel normaal waren – terwijl ze nu niet meer gebruikt worden. Een telefoon met draad en draaischijf. Een 5¼ floppy disk. De eerste mobiele telefoons. Een TV die niet plat is en zonder afstandsbediening. Een platenspeler of cassetterecorder. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mijn kinderen kunnen zich echt enorm verbazen over hoe wij vroeger konden overleven…. Geen internet, geen Playstation, geen smartphone en social media!

Speciaal voor kinderen

Daarnaast hebben ze bij het Museum van de 20eeeuw ook regelmatig tentoonstellingen die echt superleuk zijn voor kinderen. Zo had je vorig jaar een expositie over Star Wars – heerlijk voor fans van alle leeftijden natuurlijk. En een tentoonstelling over Buurman & Buurman, die zijn onder kids mega populair. Ook was er een Dikkie-Dik-expo zó super!

Heerlijk voor jong en oud

Op dit moment staat er een Flintstones-tentoonstelling. Als ik naar mezelf kijk is dat vooral jeugdsentiment voor mij… Jabba Dabba Doeeee! Tegelijk is het natuurlijk wel een kinderserie, waardoor het ook voor kinderen leuk is om de tentoonstelling te bezoeken. Dino’s, het stenen tijdperk en figuren als Fred, Wilma en Barney spreken denk ik nog steeds heerlijk aan bij kinderen.

De Flintstones gaan trouwens alweer bijna vertrekken, komend weekend wordt de nieuwe expositie over Floris – 50 jaar jeugdheldgeopend. Daar heb ik persoonlijk dan weer niet echt herinneringen aan, maar mijn man werd er spontaan blij van!

Leuk met kinderen in Hoorn

En als je dan toch met de kinderen in Hoorn bent….dan hoef je jouw bezoek natuurlijk niet te beperken tot het Museum van de 20eeeuw! In hetzelfde pand – de deur aan de overkant – vind je Cinema Oostereiland. Daar draaien ze ieder weekend en in de schoolvakanties elke dag leuke kinderfilms in een heerlijke sfeer. Ook is een bezoekje aan VOC-schip De Halve Maen machtig mooi voor kids.

Heb je tijd genoeg, ga dan ook lekker schaatsen op IJsbaan De Westfries of zwemmen in zwembad De Waterhoorn. Naast het zwembad vind je trouwens ook een hele fijne speeltuin: De Speelhoorn. Wil je nog meer inspiratie voor kindvriendelijke adresjes in de buurt van Hoorn? Neem dan een kijkje op Go-Kids Westfriesland!