Museum van de Twintigste Eeuw

Museumkaart Gratis
starTe zien op MuseumTV

Museum van de Twintigste Eeuw

Niet eerder veranderde er in één eeuw zoveel als in de twintigste eeuw. Het was een eeuw die iedereen meer vrije tijd bezorgde en mobieler maakte. Een eeuw die ons over de hele wereld liet communiceren en onze samenleving daarmee drastisch veranderde. Aan de hand van diverse collectie voorwerpen kom je alles te weten over de twintigste eeuw.

witregel

Alle dingen die jij moet weten over het Museum van de Twintigste Eeuw

witregel

Collectie van het museum

Het Museum van de Twintigste Eeuw vestigde zich tot 2011 in twee kaaspakhuizen aan de Bierkade in Hoorn. Tegenwoordig bezoek je het museum in de voormalige gevangenis op het Oostereiland bij de haven. In de MuseumShop en het Open Depot ontdek je de verzameling interieurs en (gebruiks)voorwerpen uit de periode 1900 tot circa 1980. Dit varieert van speelgoed tot kantoor- en geluidsapparatuur, van typische huiskamers en keukens tot aan klaslokalen en winkelstraten.

Nostalgie rondom Museum van de Twintigste Eeuw

Zowel voor jong als oud zal een bezoekje aan het museum een feest der herkenning zijn. Voor de één is dat het constructiespeelgoed Meccano, voor de ander de oranje emaillen potten en pannen. Of wellicht de eerste spelcomputer met Pong of de oude videorecorder met pianotoetsen. Het interieur van de Grutters-winkel of van de Fourniturenzaak. Het lavet in de oude badkamer of de kolenkachel in de jaren ‘50 huiskamer. Door de wisseltentoonstellingen rondom het leven en werken in de 20e eeuw is er vier keer per jaar wat nieuws te ontdekken in het museum.

De openingstijden

De openingstijden van het Museum van de Twintigste Eeuw vind je in de witte informatiebalk op onze website. Daar vind je ook meer algemene informatie, zoals een telefoonnummer, mailadres en het adres van het museum. Voor meer voor meer informatie kun je uiteraard ook terecht op de website van het museum zelf.