REDACTIE – Het succesvolle Studio Drift, bestaande uit kunstenaarsduo Lonneke Gordijn en Ralph Nauta, krijgt een eigen museum in Amsterdam. De nieuwe culturele attractie, met dezelfde oppervlakte als het Stedelijk Museum Amsterdam, moet in 2025 de deuren openen. Het is nog onduidelijk welke kunstwerken het enorme gebouw gaan vullen, maar wij maakten alvast een verlanglijst met een paar van de mooiste installaties van Studio Drift.

Shylight

In het Rijksmuseum Amsterdam, dat is gevuld met Nederlandse 16e en 17e -eeuwse meesterwerken, hangt sinds een paar jaar ook een installatie van Studio Drift. Het kunstwerk Shylight, dat regelmatig verschijnt op sociale media, is razend populair. De sculpturen hangen aan het plafond vanaf waar ze zich ontvouwen en zich weer terugtrekken naar hun originele staat. Inspiratie hiervoor haalde Studio Drift uit het nyctinastie mechanisme. Dit is wanneer bloemen zich in de nacht sluiten ter zelfverdediging. De installatie van Studio Drift doet hier erg aan denken.

Foto: Henning Rogge

Franchise freedom

Het interactieve kunstwerk Franchise freedom is al de hele wereld al over geweest. Het is onder andere te zien geweest in Central Park in New York, op het festival Burning Man en in ons eigen Amsterdam. Voor dit werk gaan honderden drones met licht de lucht in waar ze samen patronen vormen. Met dit kunstwerk probeert Studio Drift een connectie te maken tussen natuur en technologie. De drones maken namelijk patronen in de lucht, die lijken op het voortbewegen van een groep spreeuwen.

Foto: Ossip van Duivenbode

I am Storm

I am Storm was voor het eerst te zien in het TextielMuseum in Tilburg. Deze kunstinstallatie is het resultaat van onderzoek naar het ontwikkelen van zelf gedragen constructies van geweven stof. De installatie bestaat uit twintig levensgrote sprieten waardoor de bezoeker het gevoel krijgt zelf de wind te zijn die de sprieten laat bewegen. Deze installatie is een goed voorbeeld waarbij je ziet hoezeer het duo zich laat inspireren door de natuur.

Foto: TextielMuseum

Flylight

Vogels kunnen zich prachtig voortbewegen in een groep waarbij ze allerlei patronen creëren in de lucht. Dit doen ze zonder dat een van de vogels de leiding heeft, wat dit mooie gezicht extra bijzonder maakt. Dit fenomeen is de inspiratie geweest voor het lichtkunstwerk genaamd Flylight. De installatie, bestaande uit glazen buizen, wil de balans tussen de groep en het individu bevragen.

Foto: Ronald Smits

Coded nature

Net als bij Flylight is ook Coded nature gebaseerd op zwermen vogels die samen patronen creëren. “Het werk illustreert hoe mensen ernaar streven om autonoom te leven binnen een reeks van maatschappelijke regels en conventies, en daagt het menselijke concept van vrijheid uit,” aldus Studio Drift. Ook met dit werk proberen ze de toeschouwer aan het denken te zetten over de balans tussen het collectief en het individu. De patronen die verschijnen lijken willekeurig maar het tegenovergestelde is waar. Het kunstwerk is een interactieve beleving waardoor de kijker echt bij het werk wordt betrokken.

Foto: Jonathan de Waart, Ding Musa

Studio Drift

Of de bovenstaande werken te zien zullen zijn in het museum is nog de vraag maar enkele werken van Studio Drift zijn nu al te zien in Nederlandse musea. Ga bijvoorbeeld langs in het Rijksmuseum of het Stedelijk Museum Amsterdam en neem een alvast kijkje bij enkele installaties.