De top 5 museumpodcasts, deel II. Omdat we na deel I nog niet uitgepraat waren over de meest interessante audio-avonturen die de Nederlandse musea te bieden hebben. Ondanks dat de musea nog wat langer dicht zijn, hoeven we ons zo niet te vervelen. Laat je verrassen door bijzondere onderwerpen en verdiep je in uiteenlopende tentoonstellingen. Zo haal je kunst en cultuur gemakkelijk in huis!

1. Kunstmuseum Den Haag

Het jaar is goed begonnen voor Kunstmuseum Den Haag! Deze maand werd bekend gemaakt dat het museum haar nieuwe podcast ‘Zin in Kunst’ lanceert, in afwachting van de grote tentoonstelling Het gedroomde museum. De tentoonstelling gaat over het museumgebouw en haar geschiedenis en zal 20 februari van start gaan. De presentatie wordt verricht door Yousef Gnaoui (Sef) en Steven van Lummel. Inmiddels zijn er al twee afleveringen uitgebracht en zullen meer volgen. Een echte aanrader dus!

Kunstmuseum Den Haag

2. Stedelijk Museum Amsterdam

Niet één, niet twee, maar wel vijf verschillende podcastseries zijn te beluisteren bij het Stedelijk Museum Amsterdam! Iedere podcast verdient op zichzelf een plekje in deze lijst, waardoor we niet konden kiezen. Vandaar dat we alle podcasts van dit prestigieuze museum graag in het zonnetje zetten. Van kunstgeschiedenis tot een nieuw perspectief op de kunstwereld: het komt allemaal langs. Nu we nog even zonder fysieke museumbezoeken moeten, zullen deze podcasts zeker het gemis verzachten.

stedelijk museum amsterdam, stedelijk museum, museum, museumtv, stedelijk museum, stedelijk amsterdam, museumplein, museumplein amsterdam

Stedelijk Museum Amsterdam

3. NEMO Science Museum

In de interessante podcastserie NEMO weet Raad! is elke aflevering een nieuw onderwerp aan de beurt. : de presentatoren Lizzy Bakker en Iris Verhulsdonk zoeken voor je uit hoe wetenschap ons verder kan helpen met problemen in het dagelijkse leven. Wat kan de wetenschap ons vertellen over de liefde? Of over hoe we met ons geld moeten omgaan? NEMO heeft de antwoorden! Uiteenlopend en verrassend.

Isaac Newton, tickets nemo, Exterieur NEMO in de avond, nemo, nemo museum, nemo science museum, museumtv,

Exterieur NEMO in de avond © DigiDaan

4. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

De podcastserie Verhalen uit het AV-archief/Stories of AV archives, in elkaar gezet door de Audiovisual Think Tank: een internationale groep experts op het gebied van audiovisuele archieven. Dit initiatief is tot stand gekomen dankzij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid- of kort gezegd Beeld en Geluid- in Hilversum. De podcast is voor zowel de expert, als de gewone liefhebber een mooie luisterervaring. Ontdek de impact van audiovisuele media in ons dagelijks leven en leer meer over de impact die gearchiveerde media heeft gehad in het verleden.

Beeld en geluid, museumtv, hilversum, steven brunswijk

Nederlands Instituut Beeld en Geluid, Hilversum, Neutelings Riedijk archtiecten

5. Rijksmuseum

Duik diep in de collectie van het Rijksmuseum in de podcast In het Rijks. In de podcast vertellen conservatoren, experts en kunstenaars bijzondere verhalen over kunstwerken en hun makers. Hun motto: hoe meer je weet, hoe meer je ziet! Met afleveringen met een duur van tussen de twintig en dertig minuten, spreekt de podcast tot de verbeelding en laat je meer zien door te luisteren. Met maar liefst twaalf afleveringen die al gepubliceerd zijn, staat er genoeg luisterplezier te wachten.

Rijksmuseum Amsterdam

Vooraanzicht Rijksmuseum Amsterdam