Het hing al langer in de lucht maar deze week werd het officieel. Het Nederlands elftal is voor een tweede opeenvolgende keer niet aanwezig op een eindtoernooi. Tijdens een afscheid in mineur vertoonde Arjen Robben voor de laatste keer zijn kunsten in het Oranje tricot. De laatste échte Nederlandse topspeler luidt hiermee het einde van een tijdperk in. Het eens zo succesvolle Nederlandse voetbal speelt zich tegenwoordig af in de marge. Gelukkig kunnen we de oude successen nog wel herleven bij het nationaal voetbalmuseum dé Voetbal Experience in Roosendaal. MuseumTV kreeg er een rondleiding van Jurgen Nuijten die verantwoordelijk is voor alles wat er in het museum en stadion gebeurt.

De perfecte locatie

RBC, Roosendaal, Stadion, Voetbal Experience, Museum

In 2011 viel ook al het doek voor een andere groep voetballers in oranje shirts. Profclub RBC Roosendaal kon destijds niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen en kondigde zijn faillissement af. Het stadion, op een steenworp afstand van station Roosendaal, had daarna geen bestemming meer. Rond die tijd werd Voetbal Experience na een faillissement in Middelburg opgekocht door een nieuwe eigenaar en verhuisde naar het stadion in Roosendaal. Nuijten: “Dat we in een voetbalstadion zitten is een absolute meerwaarde vergeleken met Middelburg. Voor onze jonge bezoekers is het altijd weer een speciaal moment als we de deuren opendoen en ze het stadion binnenlopen. Nu kunnen ze op een grasveld in een echt stadion staan, iets wat ze normaal gesproken alleen op de TV zien.” Inmiddels is RBC aan een doorstart begonnen bij de amateurs en als bezoekers op het juiste tijdstip aanwezig zijn kunnen ze gratis een wedstrijd meekijken

Sport, spel en shirts

Wedstrijd, RBC Roosendaal, Voetbal Experience, Museum, Sport, Roosendaal, MuseumTV, Voetbal

De organisatie werpt zich op als hét voetbalmuseum van Nederland maar er is ook ruimte voor sport en spel. Zo is er een zaal waar FIFA gespeeld kan worden, zijn er apparaten waar bezoekers hun schotkracht kunnen meten en kunnen er ludieke spelletjes zoals ‘voetbalbiljart’ gespeeld worden. Ook is er dus een museum waar allerlei shirtjes, vaantjes en andere eigendommen van beroemdheden uit de voetballerij tentoongesteld worden. Jurgen: “Op deze manier maken we ons museum leuk voor iedere leeftijd. De ouders kunnen rondlopen in het museum terwijl de kinderen zich vermaken met de spelletjes. Soms is het echter wel jammer dat de kinderen niet lang genoeg in het museum rondlopen.”

Ontstaan en pronkstukken

Oranje, EK, 88, Voetbal Experience, Museum, RBC, Roosendaal, MuseumTV, Voetbal

Het museum is begonnen als initiatief van Oranje-historicus Matty Verkammen, Jaap de Groot (chef-sport Telegraaf), Hugo Borst en Johan Derksen. De collectie is dan ook grotendeels aangeleverd door deze kroonfiguren uit de Nederlandse voetballerij. Onder de pronkstukken zijn bijvoorbeeld shirtjes gedragen door Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Er is ruimte voor historische objecten zoals schoenen en voetballen uit de vroege 20ste eeuw. Kent u de excentrieke trainer Fritz Korbach nog? Zijn kenmerkende trainingspak is er te zien. In een vitrine liggen tickets voor allerlei legendarische wedstrijden zoals de WK-finale van 20. Daarnaast is de officiële wedstrijdbal waarmee Nederland in 1988 het EK won tentoongesteld. Tot slot is er nog een sectie die duikt in de rivaliteit tussen Nederland en Duitsland.

Herleef de oude successen

Oranje, EK, 88, Voetbal Experience, Museum, RBC, Roosendaal, MuseumTV, Voetbal

Het museum legt logischerwijs veel nadruk op eindtoernooi dat Nederland ooit won. Er is een bioscoopzaal waar bezoekers in een lange film alle hoogtepunten van dit toernooi nog een keer te beleven. Voor alle diep teleurgestelde voetballiefhebbers is komende zomer dus niet alle hoop verloren. Ook al verzamelt ieder voetballand van enige betekenis zich dan in Rusland, in Roosendaal is de illusie dat het Nederlandse voetbal nog steeds iets voorstelt springlevend. Helaas is dat het dichtst dat de Oranje-supporter bij succes proeven gaat komen in de volgende jaren.