In deze aflevering van Je Eerste Keer bezoekt Splinter Chabot, schrijver en programmamaker, het CODA in Apeldoorn. In het museum bezoekt hij de tentoonstelling All That Glitters, waar hij verwondert is door de sieraden die niet gemaakt zijn met edelstenen, maar met glas. Luister hoe Splinter zijn bezoek in het CODA beleeft.

Bekijk hieronder de objecten die in de aflevering besproken worden.

Van statussymbool naar museumstuk

De sieraden in de tentoonstelling All That Glitters hebben ieder hun eigen verhaal, afkomst en waarde. Een deel van de tentoonstelling is afkomstig uit de privécollectie van Jozef Wiggers, die het leuk vond sieraden te verzamelen. Zijn vrouw hield niet van sieraden en dus bleven ze ongedragen. De verzameling laat de evolutie zien van het modesieraad van statussymbool tot museumstuk. Niet alle sieraden in de tentoonstelling hebben een hoge economische waarde, maar zijn wel van historisch en cultureel belang.

Gebruiksvoorwerp

Dat sieraden niet alleen mooi kunnen zijn, maar ook een betekenis met zich mee kunnen dragen, wordt uitgebreid omschreven door Splinter Chabot wanneer hij vertelt over de verhalen achter zijn ringen. Voor hem is de ring een toegankelijk sieraad. Niet alle sieraden in de tentoonstelling zijn even toegankelijk om te dragen. Zo lijken de grote fruitstukken van Iradj Moini een lust voor het oog, maar een last voor de drager. Toch laten de foto’s in de tentoonstelling zien dat dit wel degelijk kan en dat een sieraad kan veranderen door degene die het draagt.

Paper art

De paper art tentoonstelling laat je als bezoeker twijfelen aan de echtheid van het kunstwerk. De objecten van de tentoonstelling zijn allemaal van papier gemaakt, maar ze lijken zó echt dat je het toch even wil controleren. Al zit je er met je neus bovenop, toch betwist je de echtheid van het werk.

Wil jij ook de tentoonstelling All That Glitters zien? MuseumTV heeft deze vastgelegd in een video die je hier kan bekijken.

De podcast ‘Je Eerste Keer’ is geproduceerd in samenwerking met CJP en Podcast Studio Amsterdam.