Traditioneel ingestelde sector omarmt digitale marketing

Ook museum gaat online

Door: Rob Goossens

Amstelveen

Waar winkeliers hun teruglopende bezoekersaantallen aan e-commerce wijten, gebruiken musea het internet juist om bezoek te trekken. ‘’Wat je ook doet online, er komen alleen maar meer mensen.’’

Zakelijk directeur Els Ottenhof van het COBRA museum te Amstelveen runt bepaald geen dertien-in-een-dozijn-museum. In de collectie bevinden zich topstukken van schilders als Karel Appel, Corneille en Asger Jorn. Recent was werk van het COBRA te zien in Parijs, Oman, en Miami.

In Nederland geniet het museum echter vooral bekendheid onder de harde kern van liefhebbers van moderne kunst. Met de luxe van internationale topmusea als het Rijksmuseum, het Stedelijk op slechts honderden meters van elkaar in Amsterdam, is een tocht naar het twintig minuten verderop gelegen COBRA een expeditie op zich.

‘’Het is niet vanzelfsprekend dat de toerist die op zijn huurfiets alle musea afgaat, ook bij ons komt’’, stelt directeur Ottenhof. ‘’Bij ons komen mensen voor de collectie en programmering.’’

Om dat te bereiken, werkt het museum onder meer samen met MuseumTV, een videoplatform dat musea promoot. MuseumTV is geen tv-zender, maar on-demand à la Netflix.

‘’Maar eigenlijk doen we aan contentmarketing’’, verduidelijkt oprichter Marieke van der Donk. ‘’Omdat we voor verschillende musea filmpjes maken, versterken ze elkaar. Als het Rijksmuseum een video van ons rondmailt, blijkt uit de statistieken dat mensen bijvoorbeeld ook een filmpje over het COBRA kijken.’’

Het platform werkt samen met partijen als KPN en HEMA. Van der Donk: ‘’Daarmee, weten we het publiek te verbreden. Dat leidt tot meer museumbezoek.’’

Dus het is niet zo dat kijkers verzadigd zijn en een tentoonstelling laten zitten als ze er al een korte documentaire over hebben gezien? ‘’Zeker niet’’, zegt Ottenhof gedecideerd. ‘’Laat ik een onverdacht voorbeeld geven: het Anne Frank Huis. U kent de rijen daar, en ze werden steeds langer. Dat wilde het oplossen door een deel van hun publiek in het buitenland te bedienen.’’

De directeur besloot om objecten en documentatie uit het Achterhuis naar het buitenland mee te nemen en dáár het verhaal te vertellen, in de hoop dat potentiële bezoekers daar genoemen mee zouden nemen. ‘’Het werkte averechts’, vertelt Ottenhof. ‘’Er waren alleen maar meer mensen die the real thing wilden zien.’’

Ook Van der Donk gelooft niet dat ‘online’ tot minder museumbezoek leidt. ‘’Natuurlijk vechten we met zijn alle om de beperkte tijd van consumenten. Maar online naar het museum, dat werkt niet. Google heeft het geprobeerd met het louvre. Dat was zo’n armetierie ervaring dat ze er al vrij snel mee gestopt zijn.’’

Ottenhof rekent er dan ook op dat haar online-strategie ‘gewoon’ meer bezoekers oplevert. Daarbij denkt ze een opvallende bondgenoot te hebben gevonden: buurgemeente Amsterdam.

‘’Amsterdam wil toeristen het centrum uit hebben, de ring over. Daar willen wij ze graag bij helpen’’, stelt Ottenhof. Ze somt op: ‘’ Onze collectie is zeer internationaal, we zijn een museum voor alle leeftijden en we zijn bovendien goed bereikbaar. Laat die toeristen maar komen!’’

foto, museumtv, telegraaf

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less