Rijksmuseum, Kpn, MuseumTV

 

Vanaf 17 augustus 2017, kunnen meer dan 2 miljoen Interactieve TV klanten van KPN de video’s van MuseumTV bekijken. MuseumTV is hèt video-on-demand platform dat een overzicht biedt van tentoonstellingen en musea in heel Nederland, in mini-documentaires van hoge kwaliteit, gemaakt door professionele documentaire- en filmmakers.

 

MuseumTV wil het publieksbereik voor Nederlandse musea vergroten. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) definieerde in een onderzoek van 2013 een zeer belangrijke doelgroep: de zogenaamd ‘geïnteresseerde niet-bezoekers’. Deze groep is volgens hetzelfde onderzoek driemaal zo groot als de groep daadwerkelijke bezoekers. Voor MuseumTV is deze groep een hoofddoelgroep omdat deze vaak buiten de gebaande culturele communicatie paden ligt.

 

“Dit is een hele belangrijke stap voor het ontsluiten van nieuwe doelgroepen voor onze partner musea,” zegt Marieke van der Donk, oprichter en directeur MuseumTV. “KPN maakt het voor zijn Interactieve TV-klanten mogelijk dat zij gratis toegang krijgen tot het rijke en veelzijdige kunst- en cultuuraanbod van de Nederlandse musea en gestimuleerd worden musea te bezoeken.“

 

“Door het toevoegen van MuseumTV aan Interactieve TV maken wij het voor onze klanten eenvoudiger om kunst en cultuur uit diverse musea te ontdekken of een tentoonstelling terug te kijken die zij gemist hebben,” zegt Marnix Laurs, directeur Content bij KPN.

 

De keuze van KPN om MuseumTV gratis in het Basispakket voor klanten van KPN, Telfort en XS4ALL aan te bieden, ondersteunt de missie van MuseumTV: de drempel tot tentoonstellingen en museumcollecties wordt verlaagd en een grote nieuwe doelgroep krijgt onbeperkte digitale toegang tot kunst, cultuur en erfgoed.

 

Naast nieuwe doelgroepen bereiken, wil MuseumTV digitale toegang tot alle Nederlandse musea bieden. Zo brengt MuseumTV naast de bekende musea ook minder bekende musea in beeld. In meer dan 100 mini-documentaires vertellen conservatoren over de nieuwste tentoonstellingen en collectiepresentaties. Elke maand verschijnen er nieuwe video’s. Intussen zijn meer dan 75 musea aangesloten bij het platform waaronder de Hermitage, het Kröller-Müller Museum, het Rijksmuseum, het Drents Museum, het Cobra Museum, het Stedelijk Museum Alkmaar, het Westfries Museum, het Singer Laren en velen meer.

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less