Sinds 1 juni zijn de musea weer open en mogen we ons weer te goed doen aan alle mooie en leerzame collecties en tentoonstellingen die de Nederlandse musea rijk zijn. Dat kan in alle rust en op veilige afstand van andere bezoekers. Iedereen kan met een rustig gevoel door het museum slenteren. MuseumTV ervaart hoe goed musea zijn voorbereid op de coronamaatregelen.

Deze week mocht MuseumTV op bezoek bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden om nog eens een museum ten tijden van een pandemie te ervaren. En als we er dan toch zijn, dan is MuseumTV niet de beroerdste om even een kijkje te nemen bij de drie nieuwe tentoonstellingen. Het RMO heeft klaarblijkelijk niet stilgezeten in de periode van sluiting en is paraat om bezoekers bij te leren over de oudheden. Samen met mijn persoonlijke gids dwaal ik langs textiel uit Egypte, langs Romeinen die aan de Rijn woonden en langs prachtig glas uit de oudheid.

Minder bezoekers

Niet eerder heb ik het rondslenteren langs tentoonstellingen als zo bevredigend ervaren, in alle rust en ruimte kan ik informatie tot mij nemen. Mijn gids, museummarketeer Judith Maat, weet dat ik daarin niet de enige ben. Veel bezoekers vinden de rust die momenteel heerst in musea een heerlijke ervaring. “Bezoekers klagen nog wel eens over bijvoorbeeld schoolbezoeken hier in het museum. Momenteel mogen de schoolklassen niet langskomen, daarom is er geen geroezemoes van kinderen.” Het museum betreurt de afwezige kinderen – ze bieden graag een educatieve rol – maar bezoekers blijken ervan te genieten.

Het museum laat minder dan het maximaal toegestane bezoekers naar binnen om knelpunten te voorkomen. Dit brengt ze in de gelegenheid om geen looproutes uit te hoeven zetten en bezoekers te verplichten eenrichtingsverkeer aan te houden. “We willen dat bezoekers de vrijheid behouden om te dwalen,” benadrukt Maat vriendelijk. Wij maken hier ook gebruik van en dwalen rustig verder. Een enthousiastere gids had ik mij deze dag niet kunnen wensen. Elke paar stappen wijst Maat een ander item aan om met gepaste trots te vertellen waarom het hier tentoongesteld staat.

Romeinen en Egypte

De nieuwe tentoonstellingen Textiel uit Egypte en Romeinen langs de Rijn zijn samengesteld door jonge conservatoren van het museum, wiens eerste eigen tentoonstellingen dit zijn. In Romeinen langs de Rijn leert de bezoeker over het leven van Romeinen aan de rivier in Nederland, destijds de noordelijke grens van het Romeinse rijk. Speciale aandacht gaat uit naar het gezinsleven. Gezinnen van Romeinse soldaten bouwden hier een bestaan op. Bovendien staat er een nieuwe aanwinst in de tentoonstelling: een tweede deel van een ruiterhelm complementeert het eerste deel. In zijn compleetheid is het een uniek stuk.

Het textiel uit Egypte is bijzonder vanwege de kwetsbaarheid van het materiaal. Door het hete woestijnzand bleef het textiel goed bewaard. Er is een ruime selectie weefsels en sierstukken met motieven uit verschillende bronnen: de Griekse mythologie, het oude Egypte en het christelijke geloof. Ook stoffen met geometrische en figuratieve afbeeldingen zijn volop aanwezig. Deze kleurrijke stoffen en sierraden staan tot en met 27 september tentoongesteld.

Pluk de vruchten

Na mijn hoogstpersoonlijke rondleiding dwaal ik nog even in mijn eentje door het museum. Ik zie een mevrouw in alle rust een tentoonstelling over het verre oosten bekijken. Ik passeer haar en vervolg mijn route langs tentoonstellingen in andere zalen. Na mijn rondwandeling door het hele gebouw kom ik terug in de zaal over het verre oosten. Dezelfde vrouw staat er nog steeds, drie vitrines verder dan waar ik haar een uur geleden trof. In haar uppie, rustig aan het lezen en bestuderen. Ik weet het zeker: deze mevrouw plukt de vruchten van deze ongebruikelijke tijd.