Cezanne verdieping banner

Paul Cézanne is een bekende postimpressionistische kunstschilder. Deze Fransman maakte met zijn kunst een bruggetje tussen het impressionisme en daaropvolgende kubisme. Zo maakte Cézanne gebruik van de impressionistische stijl, terwijl er ook overheersende vlakken terug te vinden zijn in zijn composities. Het oeuvre van Cézanne is dus niet volledig impressionistisch, mede door het kleurgebruik in zijn werken. Hij maakte namelijk gebruik van heldere en opvallende kleuren in zijn schilderijen, zowel in warme als koele kleurtonen. Cézanne’s werken vielen echter niet in de smaak bij de Salon en leverden hem weinig succes op. Hij vertrekt uit Parijs en vlucht naar het platteland. Hier vindt hij zichzelf opnieuw uit en maakt hij werken maar hij de Salon wél mee weet te overtuigen.

Cezanne stillevens appels

De eerste stappen van Cézanne en het najagen van zijn droom in Parijs

Cézanne wordt geboren in 1893 als zoon van een hoedenhandelaar en latere bankier in Aix-en-Provence. Alhoewel Cézanne al vanaf jonge leeftijd geniet van het maken van kunst is zijn vader daar niet heel enthousiast over. Vader Louis-Auguste staat het wel toe dat zijn zoon vanaf 1856 tekenlessen volgt in het museum van Aix-en-Provence. Vanaf 1859 studeert Cézanne rechten, wat geen succes blijkt te zijn. In 1861 stopt hij hier namelijk mee en gaat hij aan het werk voor de bank van zijn vader. Ook dit bevalt Cézanne niet en daarom maakt hij de keuze, tegen de wil van zijn vader in, om naar Parijs te vertrekken om kunst te gaan maken.

In Parijs gaat Cézanne studeren aan Académie Suisse, een atelier en informele kunstschool, waar hij diverse technieken leert kennen en beheersen. In 1863 poogt hij wel om toegelaten te worden tot de kunstacademie in Parijs, maar dit lukt hem niet. Daarop besluit Cézanne dat hij verder studeert aan de Académie Suisse. Tussen 1863 en 1869 probeert hij vervolgens om zijn werk meerdere malen te exposeren bij de Parijse Salon. Hij wordt echter iedere keer geweigerd. Omdat zijn werk in Parijs geen successen oplevert en hij daar niet tevreden mee is, verlaat hij Parijs.

Cezanne in parijs kunst

Een dorpse omgeving nabij Parijs

Na de mislukte pogingen van Cézanne om zijn schilderkunsten tot een succes te brengen in Parijs vertrekt hij naar Auvers-sur-Oise in het noorden van Frankrijk. Het dorp ligt alsnog dichtbij Parijs, maar bevindt zich in meer natuurlijke landschappen. Hij komt daar in contact met impressionistische schilders, zoals Camille Pissarro. Alhoewel hij veel leert van deze schilders, ontwikkelt Cézanne toch een ietwat afwijkende stijl ten opzichte van het impressionisme. Hij maakt bijvoorbeeld gebruik van heldere kleuren en grote vlakken. Cézanne exposeert vervolgens drie keer samen met andere impressionistische kunstenaars in Parijs. Dit resulteert echter in veel kritiek en nihile inkomsten. Op dit punt besluit Cézanne dat het tijd is om de regionen van Parijs te verlaten.

Ver weg van Parijs: Cézanne’s vlucht naar het platteland

Om te ontkomen aan het mislukken van zijn carrière vertrekt Cézanne naar het platteland. Hij settelt zich in Gardanne, een klein dorp nabij Aix-en-Provence, zijn geboorteplaats. Hij is hier onder de indruk van al het moois wat de natuur hem daar te bieden heeft. Cézanne maakt in Gardanne dan ook veel schilderijen van landschappen, bergen en andere plekken in de natuur. In 1882, zo’n twintig jaar nadat hij zijn eerste poging deed om toegelaten te worden aan de Salon, wordt dit werk wel toegelaten om tentoon te stellen. Dit leidt echter nog steeds niet tot een succes, want zijn schilderijen worden weinig verkocht en Cézanne heeft weinig aanhangers. De kunstenaar besluit nu om zich definitief te vestigen in Aix-en-Provence om niet langer geconfronteerd te worden met zijn mislukte werken.

In Aix-en-Provence geniet Cézanne van de rust en de natuur die het gebied hem te bieden heeft. Ook is hij erg geïnteresseerd in het ontdekken van de vormen, kleuren en diepere betekenis van de natuur. Hij probeert dit te ontcijferen in zijn schilderkunst, en maakt vaak meerdere reeksen van dezelfde landschappen. Ook koopt Cézanne een landgoed met uitzicht op Mont Sainte-Victoire, een grote berg, en het bijbehorende dal nabij het kleine dorp. Vanaf dit punt kan hij de berg op meerdere momenten per dag schilderen en de betekenis van de natuur verder ontdekken.

Bijna veertig jaar later staat Cézanne het toe dat er drie schilderijen van hem worden getoond tijdens de wereldtentoonstelling in 1900. Hij is hier echter niet zelf bij aanwezig, omdat hij niet nogmaals het slachtoffer van veel kritiek wilt worden. Tegen de verwachtingen van Cézanne in zijn mensen nu wel onder de indruk van de kunst die hij op het platteland schilderde. Zo wordt hij bekend in het buitenland en krijgt hij zelfs diverse aanhangers. Zij zoeken Cézanne op in Aix-en-Provence en bekijken hoe hij te werk gaat. Ook vragen deze jonge kunstenaars advies aan Cézanne, van schildertechniek tot persoonlijke vraagstukken.

Cezanne in Aix-en-Provence

Het succes van Cézanne vanaf 1907

In 1906 overlijdt Cézanne aan een longontsteking in Aix-en-Provence op 67-jarige leeftijd. Slechts één jaar later worden maar liefst 56 werken van Cézanne getoond op de Salon d’Automne, een kunsttentoonstelling die tot op de dag van vandaag veel aandacht krijgt. Het werk van Cézanne wordt met open armen ontvangen en mensen zijn bijzonder enthousiast. De vlucht naar het platteland van Cézanne om aan zijn mislukte carrière te ontsnappen, leidt dus uiteindelijk toch nog naar een succesverhaal.