Alain de Botton, Rijksmuseum, MuseumTV, Kunst als therapie

Alain de Botton in het Rijksmuseum (foto: Rijksmuseum)

Waar is kunst precies goed voor? Waarom is het belangrijk en hoe kunnen we er optimaal van genieten? Heeft kunst zelfs een therapeutische waarde? De beroemde Britse filosoof Alain de Botton schreef er met filosoof en kunsthistoricus John Armstrong een boek over dat vertaald is als Kunst als Therapie. In samenwerking met uitgeverij Terra Lannoo mogen wij een exemplaar weggeven! In onderstaand animatiefilmpje worden de denkbeelden mooi weergegeven. De auteurs stellen bijvoorbeeld dat we in onze kunstbeleving vaak teveel gestuurd worden door onzekerheid: we denken dat we er niet genoeg vanaf weten of we laten ons leiden door verwachtingen van anderen. Maar we kunnen veel uit kunst halen, bijvoorbeeld wat de auteurs zo mooi ’the normality of pain’ noemen: de geruststelling dat we niet de enigen zijn die lijden onder depressies en verdriet. Kunst vormt zo een mooie tegenhanger van het valse en perfecte plaatje dat veel reclames ons voorspiegelen. Kunst kan bovendien voor balans zorgen, binnen een maatschappij of zelfs als compensatie voor je persoonlijkheid. De auteurs stellen bovendien dat kunst haast op een religieuze manier vereerd wordt (en dat daar best kritisch naar gekeken mag worden). De BBC noemde ook al iets soortgelijks in juni 2015 in het artikel ‘Why museums are the new churches’. Volgens De Botton en Armstrong zou kunst echter op dezelfde ontspannen manier benaderd moeten worden als muziek.

In Groot-Brittannië is Alain de Botton een bekend gezicht, als schrijver van bestsellers als Religie voor atheïstenHoe Proust je leven kan veranderen, De Kunst Van Het Reizen, Het nieuws: een gebruiksaanwijzing en het recente Weg van liefde. Hij staat bekend als iemand die mensen toont hoe ze filosofie op een praktische manier kunnen gebruiken. Hij is ook de oprichter van de zogenaamde School of Life, die sinds kort ook een vestiging heeft in Amsterdam. Daar kunnen bijvoorbeeld lezingen gevolgd worden over waarom we het altijd zo druk hebben of lezingen over hoe we het gedachtengoed van de grote filosofen in kunnen zetten in ons dagelijks leven.

In 2014 waren De Botton en Armstrong samen curator van een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum (horend bij het boek Kunst als Therapie) waarbij ze 150 werken uit de collectie van nieuwe bordjes mochten voorzien – om de kijker te stimuleren om anders naar het werk te kijken. De standaard bordjes die de schilderijen vergezellen, vaak gebaseerd op de geschiedenis of stijl, vinden zij vaak sturend en wat droog. De auteurs verbinden de kunst in een nieuwe context aan universele thema’s als liefde & relaties, status en werk, sterfelijkheid en herinnering. De bordjes, in wisselende mate van serieusheid, waren overigens ook te vinden in het museumcafé, de garderobe en het toilet. Niet iedereen was overigens even gecharmeerd van deze wat rebelse manier om naar kunst te kijken.

Alvast benieuwd naar een paar voorbeelden? Lees dan alvast dit Engelstalige artikel op de website van The Guardian.

De winactie is te vinden op Facebook en Instagram.

Kunst als Therapie, Alain de Botton, museumtv