De jonge Henri

Henri de Toulouse-Lautrec werd geboren in een Franse aristocratische familie. Zijn ouders waren neef en nicht van elkaar en ook zij stamden af van eerdere familiaire inteelt. Hierdoor leed Toulouse-Lautrec aan fysieke tekortkomingen en was hij vaak ziek. Daarnaast was hij slechts 1.52 m lang. Al op jonge leeftijd begon Toulouse-Lautrec met tekenen, vaak gebruikte hij dit als bezigheid wanneer hij door zijn gezondheidsproblemen aan zijn bed gekluisterd was.

Henri de Toulouse-Lautrec, Toulouse-Lautrec, van gogh museum, van gogh museum amsterdam, amsterdam, museum, museumtv

Henri de Toulouse-Lautrec, photo en pieds par Paul Sescau, 1894. Musée Toulouse-Lautrec

Op zijn zeventiende verjaardag gaven zijn ouders hem toestemming om tekenlessen te volgen. Zijn eerste tekenleraar was de Franse dierenschilder René Princetau, die hem vooral bijbracht hoe de lichamen van dieren, en dan met name paarden, het meest natuurgetrouw getekend konden worden.

Het leven in Montmartre

In 1882 besloot Toulouse-Lautrec in Montmartre te gaan wonen, een wijk in Parijs. Hier merkte hij dat veel vrouwen in het nachtleven medelijden met hem hadden om zijn kleine voorkomen en fysieke problemen. In bordelen lieten de prostituees hem hun ware gezicht zien. Ze stapten uit hun rol van prostituee, omdat ze hem zagen als een onschuldig, meelijwekkend mannetje. Dit gaf hem de mogelijkheid om de werkzame vrouwen in bordelen op een eerlijke manier weer te geven.

De manier waarop Toulouse-Lautrec de prostituees en zijn andere modellen weergaf, is te herkennen aan de schetsachtige, losse toets. De schetslijnen die hij als eerste op het doek aanbracht liet hij zichtbaar staan, evenals de eerste verfstreken waarmee hij het werk begon. Hij werkte vaak met een mengsel van olieverf met daarin veel terpentine, waardoor de verf dun op het doek gebracht werd en het soms zelfs wel leek op pastelkrijt. Een goed voorbeeld hiervan is het werk Au Moulin Rouge, één van Toulouse-Lautrecs meest bekende werken. Deze manier van schilderen is exemplarisch voor het impressionisme en post-impressionisme, de kunststroming waartoe Toulouse-Lautrecs werk behoort.

Henri de Toulouse-Lautrec, At the Moulin Rouge, The Dance, 1890, Philadelphia Museum of Art

Henri de Toulouse-Lautrec, At the Moulin Rouge, The Dance, 1890, Philadelphia Museum of Art

Posters, affiches en het japonisme

In de vormgeving van de posters die Toulouse-Lautrec ontwierp, is zeer goed te zien op welke wijze het japonisme, en dan met name ukiyo-e printen, invloed had op de kunst in die tijd. Zijn affiches beschikken vaak over vlakke motieven zonder veel dieptewerking, duidelijk zichtbare vloeiende contourlijnen en weinig tot geen schaduwwerking, wat ook terug te zien is in Japanse prenten. Hij zette hiermee een stap in de richting van de abstractie.

Henri de Toulouse-Lautrec, Jane Avril at the Jardin de Paris (poster), 1893.

Henri de Toulouse-Lautrec, Jane Avril at the Jardin de Paris (poster), 1893.

Na een lange periode van alcoholverslaving en depressie, stierf Henri de Toulouse-Lautrec op 9 september 1901 aan de gevolgen van een hartaanval. Hij wordt gezien als een pionier van de avant-garde kunst en heeft onder andere de wereld van popart, en daarmee iconen als Andy Warhol, zeer beïnvloed.

Meer weten over Henri de Toulouse-Lautrec? Registreer u dan gratis op MuseumTV en krijg onbeperkt toegang tot al onze video’s en artikelen.

Gratis aanmelden op MuseumTV

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less