Orientalis, MuseumTV, Taiwan

Tot en met volgende week zondag 29 oktober loopt in Museumpark Orientalis de tentoonstelling Tempel Festival over Taiwan. Het park ligt in Heilig-Landstichting op een steenworp afstand van Nijmegen. De tentoonstelling is een initiatief van het Taipei Representative Office. Het maakt zijn debuut in Nederland en reist daarna nog door naar Frankrijk en Engeland. Een unieke kans om deze herfstvakantie nog meer te weten te komen over het eiland in de Oost-Chinese zee.

Onze band met Taiwan gaat eeuwen terug

Taiwan is hoogstwaarschijnlijk niet een land waar je elke dag stil bij staat maar onze band met het land gaat ver terug. Zo was het zuiden van Taiwan in de 17e eeuw onder controle van de VOC. Op dit moment is er een gevoelige politieke situatie met China waardoor het niet als een onafhankelijk land erkend wordt. Er ontstond bijvoorbeeld commotie rondom het korte telefoongesprek van Donald Trump met de leider van Taiwan vlak na zijn aantreden.

Gelukkig blijft de tentoonstelling ver weg van dit soort intriges en biedt het juist een persoonlijk inkijkje in de unieke cultuur op het eiland. Tempel Festival gaat namelijk over de tradities en geloofsovertuigingen van het eiland. Ook zijn er diverse activiteiten georganiseerd tijdens de herfstvakantie. Lees daar hier meer over.

In gesprek met John Smeelen

John Smeelen, Orientalis, MuseumTV, Taiwan

MuseumTV sprak met John Smeelen die met hard werk de tentoonstelling naar Museumpark Orientalis wist te halen. Over hoe dat allemaal precies te werk ging vertelde hij het volgende.

“Ongeveer twee jaar geleden zijn we in contact gekomen met de Representative Office van Taiwan dat een locatie in Nederland zocht voor zijn tentoonstelling. London, Parijs en Berlijn waren al kandidaten dus het was een erg mooie kans voor dit museum. We richten ons voornamelijk op de religies zoals het Christendom, Jodendom en de Islam maar er is meer te vertellen. Mensen raken steeds geïnteresseerd in andere religies en culturen.”

Locatie

De Taiwanese organisatie was ook te spreken over de locatie van het museum. Smeelen vervolgt: “We liggen hier midden in de natuur en er is meer dan genoeg ruimte. Bovendien was het een leuke uitdaging om zo’n tentoonstelling juist eens naar het oosten van het land te krijgen.” De tentoonstelling begint zijn tour door Europa dus in Orientalis, een unieke primeur die echter ook wat risico met zich meebracht. Smeelen legt uit: “Je weet niet wat er precies binnenkomt. Voor de organisatie in Parijs is het makkelijker want zij komen binnenkort langs om te zien hoe de tentoonstelling eruit ziet.”

De tentoonstelling

Museumpark Orientalis, Taiwan, MuseumTV

Dit vergde dus enigszins improviseren maar uiteindelijk stond de tentoonstelling er dan toch. Genietend van de geur van vers gemaaid gras tijdens een korte wandeling naar de tentoonstelling groet een Boeddha beeld, lampionnen en medewerkers in traditionele Taiwanese kledij de bezoekers tegemoet. In het museum vertelt Smeelen: “Zoals je kunt zien is het allemaal heel slim in elkaar gezet zodat het makkelijk te vervoeren is. We hebben besloten om het in één ruimte te plaatsen om zo een compleet overzicht te geven. Bijna alles komt vanuit Taiwan, zelfs de kleine plastic stoeltjes hier.” In de tentoonstelling is uitleg over de Taiwanese cultuur en er zijn typische ‘spelletjes’ zoals het ontvangen van een toekomstvoorspelling. Daarnaast is er ook nog een kleine zaal waar kinderen Aziatische spelletjes kunnen spelen.

Culturele verschillen

De culturele verschillen tussen Taiwan en Nederland bleken wel uit de volgende situaties. “De onderhandelingen gingen steevast gepaard met eten rond een uur of 12. Heel gezellig natuurlijk maar het slaat wel een gat in je dag. Ook moest ik ze vertellen dat ze er niet vanuit moeten gaan dat niemand ergens aanzit. Ze wilden namelijk allerlei frutseltjes bij de tentoonstelling in het rond laten liggen. Wij Hollanders moeten, even gechargeerd gezegd, overal met onze vingers aan zitten dus dat is niet zo’n goed idee. Dat moest ik ze dus wel even uitleggen.”

Herfstvakantie

Orientalis, MuseumTV, Taiwan

Tijdens de herfstvakantie is er een druk programma. Wees er snel bij want donderdag is er bijvoorbeeld een presentatie over fietsvakanties in Taiwan en een thee ceremonie terwijl er vrijdag een demonstratie Kung Fu is. Zaterdag is het museum voor 1 euro te bezoeken en zondag kan je er Taiwanese hapjes proeven.

Bezoekers Info:

Profetenlaan 2
6564 BL Heilig Landstichting (Nijmegen)