Een museumbezoek is vaak niet compleet zonder een bezoek aan het bijbehorende restaurant of café. Zo lang de musea én restaurants nog gesloten zijn, kun je thuis wel alvast op onderzoek uit welk museumrestaurant je na de opening zo snel mogelijk wil bezoeken. Houd je meer van luxe of van een speciale ambiance? In deze top vijf musea met bijzondere restaurants zit voor ieder wat wils! Beleef thuis alvast wat voorpret en bekijk de menukaarten online. Wij hebben er in ieder geval vertrouwen in dat er komende zomer weer op terrasjes gezeten kan worden. Mocht je nu al trek hebben gekregen, sommige van de restaurants zijn open voor bezorging of afhaal!

1. EYE Filmmuseum | Amsterdam

Het EYE Filmmuseum restaurant is gevestigd op een prachtige plek. Tijdens het eten heb je uitzicht over het IJ en kun je enorm ver kijken. Niet alleen dit panoramische uitzicht is bijzonder, er is een uitgebreide menukaart. Naast heerlijke taartjes en dranken, beschikt het restaurant over een aantal vlees, vis en vegetarische gerechten. Wil je een lekker eten en een mooie plek om te zitten? Dan ben je bij het EYE aan het juiste adres.

2. Museum de Buitenplaats | Eelde

In het café van museum de buitenplaats kan je huisgemaakte gerechten krijgen die gemaakt worden met ingrediënten uit hun eigen moestuin, kruidentuin of zelfs uit de historische Appelhof. De menukaart wordt vaak aangepast op het seizoen of op een nieuwe tentoonstelling. Het speciale aan dit museumcafé is dat het regelmatig ‘Wereldkeukens’ organiseert. Dit houdt in dat er vrijwilligers komen koken die afkomstig zijn uit verschillende werelddelen. Deze vrijwilligers koken dan iets typisch voor hun geboorteplaats of land. Op deze manier is er bij het café van Museum de Buitenplaats vaak iets bijzonders te eten.

3. Openluchtmuseum Het Hoogeland | Warffum

Houd je van een rustige en authentieke sfeer? In het Spijslokaal, het museumcafé van Openluchtmuseum Het Hoogeland, kun je iets eten en drinken in een voormalig schoolgebouw. Het pand is een Rijksmonument uit 1903. Met mooi weer is er ook een terras in de tuin.

4. Centraal Museum | Utrecht

In Museumcafé Centraal kun je terecht voor een lunch of borrel. Utrechtse bieren van de Leckere en taartjes van een lokaal zaakje. Dit café heeft een terras op een prachtige binnentuin, omgeven door het historische pand van het Centraal Museum. Er worden vaak leuke activiteiten in de tuin georganiseerd, zoals jazzmiddagen, zo zal je je zeker niet vervelen.

5. Fries museum | Leeuwarden

In café Thus in het Fries museum kan je genieten van duurzame producten die typisch fries zijn. Denk aan Friese bieren en Friese kaas. Het is heel modern ingericht, net als de rest van het museum. Bij café Thus kun je na je museum bezoek heerlijk vertoeven.