Het is 1786 wanneer Jacobus Meerman de scheepswerf in Arnemuiden koopt. Jacobus Meerman werkt zelf op de scheepswerf als arbeider, maar besluit het te kopen zodra de kans zich voordoet. Hij koopt de scheepswerf inclusief loods, kanthelling en de bijhorende gereedschappen. Deze aankoop is de start voor een lange familiegeschiedenis. Tot 2003 blijft de werf in handen van de familie Meerman.

Bouwen

Op de werf zijn talloze schepen gebouwd. Al deze boten zijn uniek aangezien ze niet gebouwd werden aan de hand van op schaal getekende ontwerpen. De visser gaf aan hoe lang hij de boot ongeveer wilde hebben, maar de exacte afmetingen hingen af van wat er beschikbaar was aan eikenhout. De lengte van de platte onderkant van het schip gaf uiteindelijk de doorslag over de verdere verhoudingen van de boot. In het museum kom je alles te weten over deze werkwijze.

Collectie

In het museum vind je een unieke collectie met spullen afkomstig van de scheepswerf zelf. Alles wat er is achtergebleven nadat de laatste werfbaas de deuren sloot is onderdeel van de collectie. Je vindt er oud gereedschap waarmee de werklui het hout bewerkte, maar ook antieke machines zijn aanwezig in de collectie. 

Buiten op de werf vind je een replica van de sleehelling. Door middel van de sleehelling werd het schip in het water gelaten of op land getrokken. Deze klus ging niet altijd heel gemakkelijk. Hier kom je meer over te weten in het museum. 

Restauratie

In 2004 was het tijd om de oude werf te restaureren. Voordat dit gedaan kon worden moesten de loodsen helemaal leeggehaald worden. Een aantal vrijwilligers heeft deze klus op zich genomen. Zij voelden zich echte schatgravers toen er veel spullen die bewaard zijn door voormalige werfeigenaar Kees C.A. Meerman onder een dikke laag stof tevoorschijn kwam. Na het opruimen zijn de loodsen nauwkeurig afgebroken en opnieuw opgebouwd. Hiervoor is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de oorspronkelijke materialen. Ook het buitenterrein is volledig opgeknapt. Tegenwoordig kunnen eigenaren van historische schepen hier zelf terecht voor het onderhoud van hun schip. Wanneer zij aan het werk zijn zie, hoor en ruik je hoe het vroeger moet zijn geweest. Je beleeft hierdoor echt de geschiedenis!

Voor meer informatie over de Historische Scheepswerf C.A. Meerman bezoek dan de website.

Discovery Museum (voorheen Columbus, Cube en Continium) is het grootste museum voor wetenschap en technologie in Zuid-Nederland. Een ideaal dagje uit voor iedereen die nieuwsgierig is. Leuk voor jong en oud!

Thema’s van Discovery Museum

In dit museum staat alles in het teken van de thema’s aarde, wetenschap, techniek en design. Reizend door het verleden, heden en toekomst leer je over de vraagstukken van deze tijd. Je gaat verbanden zien, wordt verrast en verlaat het museum vol kennis en inspiratie.

Activiteiten

In het Discovery Museum Kerkrade zijn er genoeg activiteiten te beleven. Naast de interactieve (wetenschaps)exposities, vind je er ook adembenemende en unieke films. In de creatieve labruimtes kan je zelf aan de slag of doe moe aan een hands-on workshop.

Tentoonstellingen

In het Discovery Museum zijn er verschillende, wisselende tentoonstellingen te zien. Deze tentoonstellingen zetten de thema’s in het museum in een ander of nieuw daglicht. Hierdoor krijg jij een andere of nieuwe kijk op deze onderwerpen. Doordat de tentoonstellingen afgesteld zijn op het diverse publiek dat het museum aantrekt, zijn de tentoonstellingen in het Discovery Museum leuk om te bezoeken met de hele familie.

Naast de tentoonstellingen is er nog veel meer te bezichtigen en te beleven in het Discovery Museum Kerkrade. Nieuwsgierig geworden? Breng dan snel een bezoek aan de website.

In Rotterdam vind je alle historische Rotterdamse trams onder één dak, bij Stichting RoMeO. Het museum zelf is een aantal keer verplaatst, maar is nu helemaal geopend voor bezoekers die alles willen weten over de Rotterdamse trams.

Geschiedenis 

Het Tram Museum Rotterdam was tot 2010 gevestigd op de plek waar in 1904 de tramremise Delfshaven was gebouwd. Een tramremise is een ruimte waar trams, en soms ook bussen, in de nacht worden gestald wanneer ze niet in gebruik zijn. Begin jaren tachtig besloot de gemeente deze remise te slopen om daar woningen en winkels te bouwen. De Tramweg Stichting Rotterdam heeft zich ingezet om een deel van de remise te bewaren. Hun inzet werd beloond en een deel van remise kon worden bewaard in een kleinschalig trammuseum. 

Uiteindelijk moest ook dit laatste deel van remise Delfshaven een vaste bestemming krijgen. Samen met een aantal historische voertuigen is het overgebracht naar remise Hillegersberg. Hier staan alle historische Rotterdamse trams nu onder één dak samen. 

Lijn 15

Vanuit het museum kan je een stadsrondrit doen door Rotterdam met de negentig jaar oude Rotterdamse Vierassers. In deze rit rijd je in ongeveer zeventig minuten langs alle bezienswaardigheden van Rotterdam. Voor de actuele vertrektijden van de tram, zie de website van het museum.

In Museum Scheldewerf in Vlissingen beleef je de indrukwekkende geschiedenis van de scheepvaart. Honderd jaar geleden werd de zogeheten verbandkamer gebouwd op de werf. Hier werden de werklui behandeld voor wonden die zij opliepen tijdens hun werk.

Inmiddels is de verbandkamer omgetoverd tot museum waarbij je alles te weten komt over het verleden van de Scheldewerf. Tal van schepen zijn gebouwd op de werf die vervolgens de hele wereld over zijn gevaren. Deze bouw zorgde voor veel werkgelegenheid voor de inwoners van Vlissingen en omstreken. Veel gidsen van het museum hebben zelf ook een verleden met de Schelde en kunnen je alles vertellen over de belangrijke techniek die komt kijken bij het bouwen van een schip. De veertig meter hoge torenkraan geeft een imposant beeld op de werf.

Voor kinderen zijn er in het museum diverse activiteiten te beleven. Zij kunnen onder andere een fotospeurtocht doen of een ontbijtbordje omtoveren tot hun eigen ‘Delfts blauw’. De collectie Delfts blauw keramiek en maritieme schilderkunst in het museum zal hen vast genoeg inspiratie geven voor hun eigen kunstwerk.

Scheldewerf vormde een grote industrie wat zich midden in de stad bevond. De invloedrijke geschiedenis van de werf blijft dankzij het museum behouden voor toekomstige generaties.

MuseumTV heeft een bezoek gebracht aan de werf en hier een mini-docu van gemaakt. Bekijk hier de trailer of bekijk de hele mini-docu op de tentoonstellingspagina.




De sterrenhemel ontdekken, doe je in Brunssum! Sterrenwacht Limburg, gelegen nabij Heerlen, is als enige sterrenwacht in de provincie geopend voor publiek. Iedere vrijdagavond kun je er door een aantal telescopen naar het heelal kijken. Een van deze telescopen is de 120 jaar oude refractortelescoop.

Ten tijde van de sluiting van de musea wegens het coronavirus, zorgt de sterrenwacht er af en toe voor dat de mensen thuis via een livestream mee kunnen kijken door de telescoop en vragen kunnen stellen. Meer informatie over deze livestreams is te vinden op de website van het museum.

Geschiedenis 

De sterrenwacht op de Brunssummerheide is in december 1986 door de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels geopend. Tot 2012 stond het museum bekend als science center eXplorion. Hierna heeft Stichting Sterrenwacht Limburg het gebouw overgenomen.

De initiatiefnemer van het ambachtelijke zagerij en klompenmakerij museum is Wim Jacobs. Hij heeft lange tijd allerlei voorwerpen verzameld uit de periode rond 1900. Het boerenleven en ambachten staan bij deze materialen centraal. Op een gegeven moment had hij een zaagmachine met dieselmotor gekocht.  Voorbijgangers vroegen zich iedere keer sterk af wat er nu aan de hand was wanneer zij een enorm kabaal hoorden en kwamen vaak bij Jacobs kijken naar de machine. Op deze manier is het museum geboren!

Zagerij

De boomzaag uit 1880 is het topstuk. Af en toe worden er dan ook demonstraties gehouden van hoe er met deze machine gewerkt wordt.

Klompenmakerij

Generaties lang zijn de klompenmaak-machines van Lambertus Servranckx bewaard gebleven. Het museum heeft nu al geruime tijd deze machines in het bezit en er worden demonstraties gehouden van hoe men van hout een klomp maakt.

Het oude huis

Naast de ambachten, is er bij het museum een woonhuis nagebouwd in de stijl van begin 1900. Zo kun je kennismaken met het dagelijks even van meer dan een eeuw geleden!

Het Nieuwkoopse Smederijmuseum werd geopend in 1982, ter ere van het 700-jarig bestaan van Nieuwkoop. Het museum geeft een goed beeld van hoe het leven was in de 19e eeuw. Het museum is gevestigd in een voormalige smederij van de heer Verkley.

Smederijen

Nieuwkoop heeft een lange geschiedenis met het smederij ambacht. De oudste smederijen in Nieuwkoop dateren uit de 14e eeuw en deze waren doorgaans aan huis. De smederijen werden belangrijk voor het leven en de economie van het dorp. In de 18e en 19e kwam dit tot een hoogtepunt. Na de industrialisatie verdween deze ambacht langzaam uit Nederland en in 1980 sloot de smederij van Verkley als laatste smederij in Nieuwkoop.

Historie

Al ruim dertig jaar verzamelt René Pas als hobby weegschalen. In 1985 kwam hij met het idee om een museum gewijd aan weegschalen op te richten. Een andere weegschalenverzamelaar, H. Buter, sloot zich in 1990 bij hem aan en zo was het concrete idee voor een Weegschaalmuseum in Naarden geboren. Een aantal jaar geleden overleed H. Buter en René Pas heeft hem beloofd ooit het museum daadwerkelijk te realiseren. Tegenwoordig bestaat het museum, en is het gevestigd in de binnenstad van Naarden-Vesting.

Het museum

Ontdek de lange geschiedenis van wegen en meten. De uitgebreide tentoongestelde collectie aan balansen, weegschalen, gewichten, lengte- en inhoudsmaten, en een bibliotheek en archief over wegen en meten is uniek in Nederland.

Het Spaanse Huis

Het Weegschaalmuseum zit in een laatmiddeleeuws gebouw dat waarschijnlijk dienst heeft gedaan als kerk. In 1570 werd het pand omgebouwd tot een stadhuis. Het gebouw staat beter bekend als het ‘Spaanse Huys’. In het rampjaar 1572 trokken Spaanse militairen Naarden binnen om de vredesvoorwaarden te bespreken. Dit was echter een list en een groot deel van de inwoners van Naarden werd vermoord. Na de moorden en plunderingen werd een groot deel van de stad in brand gestoken, waaronder het Spaanse Huis. In 1615 werd het pand weer opgebouwd. Vanaf dat moment ging het dienst doen als waag, een plek waar goederen werden gewogen.

Reizen met het openbaar vervoer, rijden in auto’s en het zien van vrachtwagens op de snelweg is vandaag de dag vanzelfsprekend. Transport kent echter een lang verleden. In de geschiedenis van Nederland speelt transport over water voornamelijk een hoofdrol. Zowel mensen als goederen konden over water bijna overal komen, denk bijvoorbeeld aan de trekschuit. Ben je hierin geïnteresseerd? Dan is het Nederlands Transport Museum iets voor jou! Hun motto: ‘De geschiedenis en huidige staat van Nederland laat zich niet vertellen en begrijpen zonder aandacht voor mobiel erfgoed’.

Topstukken uit de transport

Het Nederlands Transport Museum wordt regelmatig benaderd door bruikleengevers en mensen die een object aan hen afstaan. Dus als je vaker komt, zal je zien dat er regelmatig iets nieuws te ontdekken is. Het museum heeft een aantal pronkstukken uit de Nederlandse transportgeschiedenis in het bezit. Denk aan oude vliegtuigen, auto’s, fietsen, tanks en andere objecten die te maken hebben met transport. Houd je toevallig van de boeken van Paul van Loon? De enige echte griezelbus is tijdelijk in het bezit van het museum!

Algemene informatie: museumjaarkaart en toegangsprijs

Het Transport Museum Nederland, in Nieuw Vennep, is dus een absolute aanrader voor jong en oud. De toegangsprijzen van het museum staan vermeld op onze website, in de linker witte informatiebalk. Op de website van het Nederlands Transport Museum vind je verdere informatie omtrent tentoonstellingen, de museumjaarkaart en dergelijke.

Op dit moment zitten er in Grootegast meerdere musea onder één dak. Aan de Legolaan zijn het LEGiO-museum, het Victory Museum en de Museumdrukkerij gevestigd. Als overkoepeling is er voor gekozen de Stichting Museumplein Grootegast op te richten.

LEGiO-museum

Dit museum heeft alles wat te maken heeft met LEGO. Kom kijken of zelf bouwen. Van het oude houten Lego-speelgoed, tot de Lego-steentjes die iedereen kent. Alles wat met Lego te maken heeft is hier te vinden.

Victory Museum

Het Victory Museum beeldt door middel van een diorama’s verschillende facetten van de Tweede Wereldoorlog uit, waaronder:

  • De Bevrijding van Noord-Nederland door de Canadezen en Polen
  • Een vliegveld van de RAF (Royal Air Force)
  • Genisten van de TAF (Tactical Air Force), een ondersteunende tak voor operaties van de RAF
  • Duitse troepen in Nederland
  • Red Ball Express, de Geallieerde aanvoerroute tussen Normandië en het bewegende front
  • Logistieke ondersteuning door de US Navy
  • Canadese veldradio operaties
  • Afrika, het gevecht in de Sahara
  • En nog vele andere dioramas!

Naast diorama’s zijn vitrines ingericht met allerlei objecten uit de Oorlog, vanuit civiel en militair perspectief. Kom kijken en laat u meenemen naar de periode 1940-1945.

De Museumdrukkerij

In dit museum wordt je meegenomen terug in de tijd, voordat alles digitaal ging. Kom kijken bij oude drukkerijen en stempels, en leer hoe dingen vroeger gedrukt werden. Je kunt hier zelfs dingen laten bedrukken, hoe leuk is dat!

 

Het is de missie van MuseumTV om een zo breed mogelijk publiek in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Dit doen wij op ons gezamenlijke video on demand-platform voor de Nederlandse musea. Via onze partners brengen wij het platform actief onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

expand_less

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

ontvang het laatste nieuws, tips en aanbiedingen
van MuseumTV.nl
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en het privacy beleid.