Lichte Zeden – Prostitutie in de Franse Kunst 1850-1910

Let op: deze tentoonstelling is niet meer te bezichtigen in het museum.

Hoe was het om als prostituee te werken in het Parijs van de 19e en 20e eeuw? De tijd die veel veranderingen met zich meebracht, waar kunstenaars het ‘gewone’ leven gingen afbeelden, en dus ook het schimmige leven van deze dames? Het Van Gogh museum belicht het “taboe” onderwerp in ‘Prostitutie in de Franse kunst 1850-1910’.

Ontdek het leven in Parijs

In de periode waar de tentoonstelling zich op richt was Parijs het centrum van de wereld. Ruim 150 objecten, waaronder ruim 100 schilderijen, werken op papier, sculptuur en toegepaste kunst zijn te zien. Na de industrialisering vond er een grote trek van het platteland naar de stad plaats. Hier brachten de dames van lichte zeden vertier. Dit was dan ook een populair onderwerp onder kunstenaars.

Samenwerking met Musée d’Orsay

De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met Musée d’Orsay en richt zich op een taboe onderwerp zoals prostitutie. Dat dit een interessant onderwerp was voor kunstenaars blijkt wel. Er worden ruim 100 schilderijen van 40 verschillende artiesten tentoongesteld. Ze laten zien hoe uiteenlopend het leven van een prostituee in de Franse hoofdstad was. De expositie toont de wereld van de Parijse prostituees, vastgelegd door verschillende schilders en tekenaars: een wereld van contrasten, van luxe, make-up en glamour, maar ook van armoede, ziekte en ellende.

Promo | Lichte Zeden

Tentoonstelling Gemist | Lichte Zeden