Joes Brauers in het Marechausseemuseum 🎙️

In de podcast Je Eerste Keer bezoeken bekende, Nederlandse makers een museum waar zij nog nooit eerder zijn geweest. Na afloop van het bezoek gaat host Sammie van den Broek met hen in gesprek. Wat doet de collectie met ze en wat hebben ze er van opgestoken? In hoeverre kan het museum ons inspireren, verrassen of misschien zelfs wel veranderen? Je Eerste Keer is een podcast van MuseumTV in samenwerking met CJP.

In deze aflevering gaat Joes Brauers naar het Marechausseemuseum in Buren. Hij bezoekt de vaste expositie en de tentoonstelling De Krijgsmacht Beschermt Wat Ons Dierbaar Is. Joes verbaast zich over de persoonlijke en eerlijke weergave van de krijgsmachten. Wil je weten hoe hij zijn bezoek heeft ervaren? Luister nu de aflevering van Je Eerste Keer in het Marechaussemuseum.

Hieronder kan je diverse objecten bekijken die behandeld worden in de podcast.

De vaste expositie van het Marechausseemuseum

In de vaste expositie van het Marechausseemuseum in Buren leer je wat de marechaussee precies doet. Zo ook waar deze krijgsmacht dient, welke krijgsmachten er überhaupt zijn en hoe zij diverse waarden en grenzen bewaken. Het museum focust zich hierbij niet alleen op het verleden, maar ook het heden en de toekomst van de Koninklijke Marechaussee. Ook voor kinderen kan dit een leerzame ervaring zijn. Er zijn namelijk verschillende activiteiten die worden georganiseerd voor hen om bekend te raken met het werk van de Marechaussee.

Persoonlijke verhalen belicht in podcast Marechausseemuseum

Het bezoek raakt Joes door de persoonlijke verhalen die het museum vertaalt door gebruik van objecten, eigendommen en poppen. Daarnaast toont het museum ook een arsenaal wapens met specifieke doeleinden. Door de introductie met de gezichten achter deze wapens beseft Joes zich al te meer dat het gebruik van wapens, om mensen uit te schakelen, een bizar gegeven is. Hij drukt wel zijn verwondering uit over het opofferingsbelang dat veel krijgsmachtlieden moeten hebben om dit werk te kunnen beoefenen.

Bezinningsruimte en de realiteit

Het Marechausseemuseum beschikt over een bezinningsruimte. Deze ruimte is gewijd aan Jeroen Severs, die omkwam tijdens een vredesmissie in Irak. Hier zie je onder andere zijn persoonlijke spullen, maar leer je ook meer over andere mensen die zijn overleden tijdens het beoefenen van hun werk. Joes is tijdens de podcast in het Marechausseemuseum onder de indruk van de dingen die hij hier te zien krijgt. Het museum vertelt namelijk niet alleen maar heldenverhalen die je wellicht geruststellen. Toch kan hij aan het einde van zijn bezoek aan dit museum concluderen dat hij verzekerd is van de kracht, kennis, welwillendheid en moed van de Koninklijke Marechaussee.

Het Marechausseemuseum met Joes Brauers

Marechausseemuseum