Pareltje: De collectie van Historiehuis Roermond

Het historiehuis

Het Historiehuis, tegenwoordig gevestigd in de openbare bibliotheek, is ontstaan nadat in 2009 werd overgegaan tot verdeling van de collectie van het Stedelijk Museum Roermond over drie locaties. De collecties van de Gemeente Roermond vertellen het levensverhaal van de stad. De vaste presentatie legt een vergrootglas op diverse gebeurtenissen, die de eigenheid van de stad toelichten. Zo omvat de collectie van het Historiehuis tal van voorwerpen die de wereldlijke en religieuze geschiedenis van de stad belichten, van een fragment van een Romeinse votiefsteen tot de twintigste-eeuwse geschiedenis. Er zijn ook tal van kunstvoorwerpen te zien, zoals schilderijen en beeldhouwwerken.

De stad

De stad bloeide in de middeleeuwen als textielstad en als Gelderse hoofdstad, later als bisschopsstad, in de negentiende eeuw als centrum van industrie en kerkelijke kunst, en tegenwoordig als koopstad met een uitstraling tot in China. Wist u overigens dat nergens in Nederland zo veel processen wegens hekserij zijn gevoerd als in Roermond en omgeving? Alleen al in 1613-1614 maar liefst 75! Ook deze ietwat duistere geschiedenis van Roermond komt aan bod in het Historiehuis.

In verschillende thema’s staan voorwerpen uit de collectie opgesteld en verwijzen naar historisch interessante plekken in de binnenstad. Een korte film toont in vogelvlucht de ontwikkeling van Roermond. Verdieping kan gezocht worden met diverse multimediale toepassingen in de presentatie.

Het Historiehuis is de gehele week geopend en entree is gratis. Maak dus vooral een bezoekje aan Roermond en loop de bibliotheek in om over de interessante geschiedenis van de stad te leren in het Historiehuis!

Kijk voor meer informatie ook op de website.

Promo

Artbite