Pareltje: Aboriginal Art Museum Utrecht (AAMU)

Al zestien jaar laat het Aboriginal Art Museum Utrecht het publiek kennis maken met Australische kunst en het museum functioneert dan ook als een platform voor Aboriginal beeldende kunst – en de ontwikkelingen hierin – in Europa.

Collectie

Het Aboriginal Art Museum in Utrecht (AAMU) presenteert elk jaar twee nieuwe tentoonstellingen. Naast deze tijdelijke tentoonstellingen kunt u op de tweede verdieping van het museum de permanente museumcollectie bewonderen. Op deze manier maakt u kennis met de diversiteit binnen de Aboriginal kunst, de verschillende kunstenaars en regionale stijlkenmerken. Op de begane grond kunt u starten met een heldere introductiefilm die u een goed beeld geeft van de geschiedenis van de Aboriginal cultuur en ontwikkelingen binnen de Aboriginal kunst.

Deuren definitief dicht

Het museum is jarenlang mogelijk gemaakt met behulp van private financiering. Deze financiering loopt nu ten einde. In dat licht heeft het bestuur besloten af te sluiten met een laatste bijzondere tentoonstelling: Tracking Memories: Het geheugen van het land. Op deze manier willen zij een blijvende herinnering achterlaten. Het publiek kan nog tot en met 15 juni 2017 genieten van diverse prachtige Aboriginal kunstwerken.

Laatste tentoonstelling

In de inhoudelijk en visueel rijke slottentoonstelling Tracking Memories: Het geheugen van het land staat de samenhang tussen kunstwerken wereldwijd centraal. U ziet Aboriginal werk, maar ook Afrikaanse ‘colon’ sculpturen en zelfs Europese kunst van onder meer Danny Matthys, Dirk Zoete en Kristof van Gestel. Deze kunstwerken gaan de dialoog met elkaar aan. Hoe verbeelden kunstenaars uit verschillende landen en continenten hun complexe geschiedenis en collectieve geheugen? Tracking Memories is daarmee een reflectie op de westerse geschiedenis, het kolonisatieverleden en de blijvende invloed daarvan op Afrika, Australië en Europa.

Kijk voor meer informatie op de website.

Deze video’s zijn onderdeel van een reeks waarin kleinere museumpareltjes in Nederland worden vastgelegd door jonge opkomende filmmakers.

Promo

Artbite