Willem van Oranje is hier!

Deze tentoonstelling was te zien van 19 oktober 2018 t/m 3 maart 2019.

Ontdek een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis; De moord op Willem van Oranje in Museum Prinsenhof Delft. Hier is nu een prachtige tentoonstelling ‘Willem van Oranje is hier’ te bezichtigen. In deze tentoonstelling leer je Willem van Oranje echt kennen. Hier word het verhaal verteld van zijn jeugd, familie en heerschappij. Door middel van prachtige animaties, audio en schaduwspel leer je het verhaal van begin tot eind.

Wie is Willem van Oranje?

Willem van Oranje is één van de voorouders van onze huidige koning. Hij begon zijn loopbaan in dienst van keizer Karel V. De opvolger van Karel V was Filips II. Willem van Oranje was fel tegen het beleid van Filips II. Hierdoor ontstond uiteindelijk de Tachtig Jarige Oorlog. Willem van Oranje was vogelvrij verklaard door Filips II en vluchtte naar Delft. Hier werd een hof voor hem ingericht en vanaf toen heette dit Het Prinsenhof. Vanuit hier kon hij zijn beleid voortzetten in de vorm van godsdienstvrijheid en gewetensvrijheid voor iedereen. Na goedkeuring door de Staten-Generaal der Nederlanden hier een pamflet over gedrukt en wijds verspreid.

Willem in het hier en nu

In Museum Prinsenhof Delft treed je in zijn voetsporen. Hij legde de basis van het Nederland dat we nu kennen. Kom er tijdens je bezoek achter welke rol hij speelde in de opstand tegen de Spaanse overheersers tijdens zijn Delftse jaren. Wat is zijn invloed op het Nederland van nu? Is hij inderdaad de Vader des Vaderlands? De discussie over godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting is nog steeds een hot item. Het verhaal van Willem van Oranje is dus niet alleen actueel, maar biedt ook stof tot nadenken.

Verschillende ruimtes

Prinsenhof Delft heeft niet één ruimte die het belangrijkst is. Het hele gebouw is van groot historisch belang. Het is gebouwd in 1400 als klooster voor zusters van welgestelde huizen. Dit klooster was aan Willem gegeven als reactie op de Opstand in 1566, maar de zusters mochten er blijven wonen tot hun dood. Loop verder en je komt in een kamer vol teksten. Deze kamer is waarschijnlijk de kamer geweest waar Willem van Oranje zijn apologie heeft geschreven. Deze schreef hij als verdediging tegen het banedict dat door Filips II was geschreven. De apologie werd een bestseller en is vertaald in verschillende talen.

Familie

Wandel verder en ga een ruimte binnen met verschillende familieportretten. Hier hangen bijvoorbeeld zijn derde vrouw Charlotte Bourbon en zijn dochtertje Louise Juliana. Beide woonden bij hem aan het hof en Louise Juliana is hier zelfs geboren. Helaas stierf Charlotte de Bourbon zes jaar na de geboorte van Louise Juliana. Zij stierf als slachtoffer van een mislukte aanslag op haar man Willem van Oranje. Willem van Oranje stierf zelf twee jaar later alsnog.

De werkkamer

Boven aan de trap vind je de werkkamer van Willem van Oranje. Hier vind je een reflectie op de vraag wat de betekenis is van Willem van Oranje. Waarom is hij vader des vaderlands? Is het terecht dat hij zo genoemd wordt? In de werkkamer kun je zelf op deze vraag reageren en als je doorloopt naar de laatste ruimte kun je reageren op een aantal stellingen over Willem van Oranje. Geef je mening en denk na over Willem van Oranje en Nederland zelf.

Kogelgaten

Stop tenslotte ook nog even bij één van de hoogtepunten van het museum: de kogelgaten. In Prinsenhof Delft vind je de crime scene waar Willem van Oranje is doodgeschoten door Balthasar Gerards. Balthasar had zich onder valse voorwendselen bij de prins aangemeld. Hier deed hij net alsof hij protestants was en Willem van Oranje wilde helpen. Inmiddels weten we dat hij Willem van Oranje juist wilde vermoorden.

De tentoonstelling en randprogrammering zijn mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van Rabobank, Ruitenburg adviseurs & accountants, Van der Mandele Stichting en Gemeente Delft.

Promo | Willem van Oranje is hier!

Tentoonstelling | Willem van Oranje is hier!

Museum Prinsenhof Delft
Sint Agathaplein 1