Illustreren en animeren in musea

In de serie VERDIEP beschouwen we iedere aflevering één specifiek onderwerp en leggen we dwarsverbanden tussen Nederlandse museumcollecties. In deze aflevering bevragen we de kracht van illustraties in verhalen en gaan we langs bij musea die met hun collecties de technieken en impact van tekeningen tentoonstellen.

Illustreren en animeren in musea

Sommige van onze jeugdhelden zien we meteen voor ons dankzij de sprekende tekeningen van illustratoren als Dick Bruna, Fiep Westendorp en Jan Kruis. Zonder hen waren de avonturen van Jan, Jans en de Kinderen, Nijntje en Pluk van de Petteflet nooit tot leven gekomen. Diverse musea brengen een ode aan deze tekenaars en besteden in hun collectie aandacht aan de techniek en denkwijze die schuilgaan achter deze fantasierijke figuren. Het Centraal Museum in Utrecht, Storyworld, het Jan Kruis Museum en Stadskasteel Zaltbommel helpen ons een beeld te schetsen van het talent in iedere potloodlijn.

Meer VERDIEP afleveringen vind je op ons YouTube-kanaal.

Centraal Museum

Kinderen (13 t/m 17 jaar)€8.00
Kinderen (t/m 12 jaar), Museumkaart, VriendenLoterij VIPkaart, Vriendenpas, CJP, studenten, U-pas, ICOM, Rembrandtkaart en Cultuurpas Gratis
Tickets