De collectie van Stadsmuseum Rhenen

In de vaste presentatie draait alles om Rhenen als stad van schatten, strijd en schoonheid. Neem een kijkje in de prachtige hoge ruimtes, met indrukwekkende haarden, hoge ramen en houten vloeren, die geschiedenis ademen. Kies voor een tochtje langs de topstukken, voor veel of juist wat minder informatie, of geniet van filmpjes, foto’s en een virtuele tour.

Onze vroegste voorvaderen

Dankzij zijn hoge heuvelrug, rivier en vruchtbare grond behoort Rhenen tot de vroegst bewoonde plekken van Nederland. Neanderthalers vonden hier voedsel en brandhout. Later vestigden zich hier boeren en Frankische heersers. Rhenen en Elst hebben de grootste Merovingische grafvelden van West-Europa.

Stadsmuseum Rhenen laat het mooiste en bijzonderste zien dat de bodem prijsgaf. Sporen van mammoeten. Flonkerende goudschatten. Sieraden met halfedelstenen uit Azië.

Bedevaartsplaats en Zomerpaleis

Wat zou Rhenen zijn geworden zonder de legende van de Heilige Cunera? Van heinde en verre kwam men naar Rhenen om haar relieken te bezoeken. Rhenen werd een drukbezochte bedevaartsplaats in de middeleeuwen. De Cunerakerk met zijn hoge toren groeide uit tot een baken in stad en landschap. Topstukken als  een 16de-eeuws Cunerabeeld, maar ook fragiele pelgrimstekens brengen u in de wereld van toen.

Maak ook kennis met Frederik van de Palts – de Winterkoning – en zijn vrouw, Elizabeth Stuart. Deze Duitse koning in ballingschap zette in Rhenen een immens Zomerpaleis neer, vol topkunst. Het Zomerpaleis bestaat niet meer, maar je kunt het hier virtueel bezoeken.

Soldaten over de vloer

Vaak is de stad Rhenen, op de grens van Utrecht en Gelderland, platgelopen en uitgezogen door soldaten, op weg naar elders. Legers konden letterlijk niet om Rhenen heen.

Met heftige schilderijen, zwaarden en kanonskogels, indringende foto’s en filmfragmenten laat het museum meer dan 750 jaar strijd zien. Volop aandacht is er ook voor de Grebbelinie en de Tweede Wereldoorlog in en om Rhenen. De mobilisatie en Slag om de Grebbeberg komen aan bod. Evacuaties en verwoesting. Operatie Market Garden en de bevrijding van een lege stad.

Schoonheid

‘Rhenen, wat ben je mooi’. Eeuwenlang zijn kunstenaars al gefascineerd door Rhenen. Favoriet zijn de Cunerakerk, de stadsmuren, de rivier en de heuvelrug die buitenlands aandoet. Rhenens schoonheid raakte ook grote kunstenaars als Rembrandt, Cuyp en Saenredam. Rhenen zie je in musea over de hele wereld.

Geniet in het Stadsmuseum Rhenen van een mooie verzameling schilderijen en prenten. Van 17de -eeuws tot de dag van nu. Je kijkt met andere ogen naar de stad als je weer uit het museum komt.

Mini-docu

Promo