Het verhaal van Olie- en Korenmolen Woldzigt

Historie van de molen

Olie- en Korenmolen Woldzigt is op deze plek in Roderwold (Drenthe) gebouwd vanwege zijn gunstige ligging naast een haven. Grondstoffen uit Groningen konden zo makkelijk naar de molen worden vervoerd, om vervolgens in de molen te verwerken. Tussen 1970 en 1974 heeft de gemeente Roden de molen overgenomen en gerestaureerd. Hierna is de Stichting Olie- en Korenmolen Woldzigt opgericht. Zij zetten zich in om ervoor te zorgen dat naast de molen ook het ambacht en de kennis rondom de werking van de molen behouden blijft.

Authenticiteit

Puur authentiek en ambachtelijk. Zo kun je De Olie- en Korenmolen Woldzigt in Roderwolde omschrijven. Uniek omdat de meeste onderdelen van de molen nog precies zo werken en eruit zien zoals rond het ontstaan in 1852. Een voorbeeld hiervan is het olieslag. Het olieslaan met deze olieslag gebeurt nog steeds zoals het vroeger ook gebeurde. Een groep vrijwilligers geeft één keer in de maand een demonstratie voor bezoekers.

Wat is er te zien?

Olie- en Korenmolen Woldzigt bestaat uit verschillende afdelingen waar bezoekers meer te weten komen over de werking en geschiedenis van de molen. Zo is er de olieslagerij waar het lijnzaad verwerkt wordt tot olie. Hier zie je de machines aan het werk en ontdek je het indrukwekkende proces van olieslaan.

Nederlands Graanmuseum

Op de voormalige graanzolder bevindt zich het Nederlands Graanmuseum met een brede collectie machines, gereedschappen, streekantiek en andere curiosa. Vroeger werd hier het graan opgeslagen, voordat de molenaars het verwerkten. Nu is er van alles te leren en zien rondom de teelt, het oogsten en het gebruik van granen. Bewonder hier verschillende uitvindingen die door de jaren heen in de molen gebruikt werden en leer meer over allerlei soorten granen en eindproducten die hiervan gemaakt werden.

Bezoek de website van de Olie- en Korenmolen Woldzigt voor meer informatie.

Het verhaal van Olie- en Korenmolen Woldzigt

Olie- en Korenmolen Woldzigt
Hoofdstraat 58
Roderwolde

Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Donderdag Gesloten
De openingstijden zijn seizoensgebonden. Voor de meest actuele informatie ga je naar de website van het museum.