De collectie van Museumboerderij het Ottenshoes

Het Drentse dorpje Orvelte is een museumdorp. Bij een bezoek aan het dorp, waan je je direct in begin 1800. Het grote aantal historische panden in het dorp vallen onder de stichting Het Drentse Landschap. Eén van de hoogtepunten van Orvelte is de boerderij ‘het Ottenshoes’ waar je een reis door de tijd maakt. Hier waan je je in het leven van de familie Otten die er in 19eeeuw woonde en ontdek je meer over het boerenleven van een eeuw later.

Museumboerderij het Ottenshoes

Door de gevelsteen waarop ‘Ottens 1860’ stond, werd er altijd vanuit gegaan dat de boerderij in 1860 gebouwd is. Tijdens de renovatie in het voorjaar van 2018 werd echter ontdekt dat de boerderij nog veel ouder is! In het huis krijg je een kijkje van het boerenleven in de 19e eeuw. De (stijl)kamers zijn nog ingericht zoals ze er vroeger uitzagen.

Het leven speelde zich vroeger voornamelijk af in de grote woonkeuken. De grote tafel was een centraal punt waar de boer niet alleen met zijn familie at, maar ook met de knechten en de meiden. Zij waren immers onderdeel van de familie. Belangrijk bezoek zoals de notaris of de dominee mochten gebruik maken van de voordeur. Vervolgens werden zij ontvangen in de ‘mooie kamer’. Verder werd deze kamer zelden gebruikt.

De turfschuur

In de oude turfschuur werd turf opgeslagen die vroeger werd gebruikt als brandstof. De turf werd gestoken en ten drogen gelegd om vervolgens in de turfschuur te worden opgeslagen. In de turfschuur zijn twee verschillende soorten turf te vinden: hoogveenturf en baggerturf.

Het erf

Op het erf is een oude aardappelkelder te vinden. Deze aardappelkelder zit een beetje in de grond en was vroeger bedekt met een laag zand. Aan de voorkant lag altijd een hoop stro om de aardappelen donker en vorstvrij te houden. Vroeger had iedere boerderij ook bijen, dus een oude bijenstal kon niet ontbreken op het terrein van de boerderij.

Als je wil ervaren hoe het boerenleven er vroeger uitzag, dan is een bezoek aan Museumboerderij de Ottenshoes in het Drentse Orvelte zeker de moeite waard! Bekijk de mini-docu op onze website om een voorproefje te krijgen van al het moois dat de museumboerderij te bieden heeft.

De collectie van Museumboerderij het Ottenshoes

Museumboerderij het Ottenshoes