De collectie van Van Gogh Village Museum

Nederland heeft een rijke culturele historie, een geschiedenis waarvan Vincent van Gogh een groot onderdeel uitmaakt. Tijdens zijn actieve jaren woonde hij drie jaar in Nuenen. Daar maakte hij maar liefst een kwart van zijn werken. Dit verhaal is terug te vinden in Museum Vincentre.

Vincent maakte vele omzwervingen door onder andere Nederland, Frankrijk en Engeland en schilderde de Sterrennacht, Het gele huis en de Zonnebloemen. In Nuenen aangekomen was Van Gogh vooral bezig met het harde alledaagse bestaan van de burgerij. Zij leefden een bestaan waarin zware lichamelijke arbeid de boventoon voerde. Dat inspireerde hem tot een serie van dertig werken waarin het beroep van de wever centraal staat, maar ook schilderde Van Gogh in Nuenen het welbekende werk De Aardappeleters. Aan het laatstgenoemde kunstwerk wordt in Vincentre extra aandacht besteed, hier kun je tot in detail ontdekken wat de geschiedenis van het schilderij is.

Vincent had een bewogen leven en door het vele rondtrekken leerde hij ook veel mensen kennen. Hij was geen makkelijke man, maar in Nuenen sloot hij al gauw vriendschap met Anthon van Rappard. Anthon was eveneens kunstenaar en van hem is een werk terug te vinden in Museum Vincentre. Het vermoeden is dat hij in dit bewuste werk over een schets van Van Gogh heen heeft gewerkt.

Dagje uit

Het museum is gevestigd in een 18e-eeuws pand dat ten tijde van Vincents periode in Nuenen dienst deed als stadhuis. Naast een bezoek aan het museum is er in het dorp veel meer te ontdekken over het leven van Vincent. Boek via de website van Vincentre een gids die je mee kan nemen door de 19e-eeuwse geschiedenis van deze grootmeester. Tevens zijn er ook verschillende fietsroutes in en rondom Nuenen te boeken.

Meer weten over Museum Vincentre? Bezoek dan snel de website of lees verder op de museumpagina.

De collectie van Van Gogh Village Museum

Van Gogh Village Museum

Jongeren (6 t/m 17 jaar)€7.50
Studenten€7.50