De collectie van Museum Scheldewerf

Scheepsbouwer Arie Smit richtte in 1875 scheepswerf Scheldewerf op in Vlissingen. De komst van de werf creëerde werkgelegenheid in de stad. De collectie van Museum Scheldewerf heeft unieke  gereedschap, machines en films over de scheepsbouwgeschiedenis en daarbij horende techniek.

Werkgelegenheid

De werf bevond zich midden in de stad van Vlissingen. Doordat de werf alsmaar bleef groeien, moesten er straten en wijken worden gesloopt om hiervoor ruimte te maken. Werknemers kwamen met bussen naar de werf toe om als timmerman of nageljongen aan de slag te gaan. Originele stukken gereedschap van deze vaklui zijn terug te vinden in de collectie.

Rotterdamse Lloyd

Speciaal voor de bouw van het schip ‘Willem Ruys’ is de kiel aangelegd. Het schip is gemaakt in opdracht van De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd (KRL). Dit schip van de Nederlandse rederij heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog op de helling gelegen voordat het werd gebruik voor verschillende doeleinde. In de speciale Rotterdamse kamer kom je alles te weten over dit schip wat uiteindelijk helaas in brand is gevlogen en gezonken.

Bezoek de website voor meer informatie.

Promo | De collectie van Museum Scheldewerf

De collectie van Museum Scheldewerf