De collectie van Museum Nijkerk

Nijkerk: een Nederlandse stad die door de geschiedenis heen een enorme welvaart heeft gehad en zelfs verbindingen heeft met steden in Amerika. Een rijke geschiedenis die nog altijd wordt verteld in de collectie van Museum Nijkerk.

Gevestigd in het laatmiddeleeuwse gasthuis, een rijksmonument in het centrum van Nijkerk, tegenover de Grote Kerk. Naast het verzamelen van voorwerpen en gegevens wordt in dit museum ook historisch onderzoek gedaan naar de stad. Hoofdonderwerpen van de collectie zijn ambachten, architectuur en streekhistorie.

Het museum wordt in stand gehouden door Stichting Oud Nijkerk. Dit met het uiteindelijk doel om de cultuurhistorische geschiedenis van Nijkerk levendig en toegankelijk te houden voor een breed publiek. Wanneer je door dit museum heen loopt, verbaasd het je wat dit Nederlandse plaatsje allemaal voor Nederland heeft betekent.

Exposities

Er valt in Museum Nijkerk ontzettend veel te beleven. Zo zijn er jaarlijks twee of drie exposities die te maken hebben met de historische ontwikkeling van Nijkerk te bezichtigen. En verzorgt het museum een stadswandeling. Dat is echter niet het enige, want ook in de vaste collectie van Museum Nijkerk is veel te ontdekken. Het museum beschikt namelijk over veel bijzondere objecten.

Tabak

Tabak: een belangrijk onderdeel van de Nijkerkse geschiedenis. Het werd hier niet alleen maar gerookt, maar ook verbouwd, gedroogd en verhandeld. Het bleek namelijk dat de grond en het klimaat in Nijkerk uitermate geschikt was voor dit gewas. Daarbij was de ligging van Nijkerk aan het water belangrijk voor het vervoer en grote gezinnen betekende ook nog eens veel arbeidskracht. Rond 1800 had Nijkerk, na Arnhem, dan ook de meeste inwoners van de Veluwe.

De rijke opbrengsten zorgden voor veel handel en bedrijvigheid in de stad. Daarom worden er in de grond van Nijkerk nog altijd verschillende pijpenkopjes aangetroffen.

Witglazen gevlochten mandje

Het is één van de zeldzame, gaaf bewaarde producten uit de Nijkerkse glasfabriek Padang. In deze glasfabriek, aan de Westkadijk, werden tussen 1765 en 1814 namelijk miljoenen flessen en glazen geproduceerd. Een industrie die, door de handel en verbouw van tabak in Nijkerk, naar deze stad toetrok.

Deze producten werden echter niet voor Nijkerk zelf geproduceerd. Het merendeel van de glazen producten werd doorverkocht aan Holland, het Rijngebied en Indië. Het witglazen gevlochten mandje is een van de weinige producten die in goede staat bewaard is gebleven.

Callenbach

De welvaart van Nijkerk trok niet alleen de glasblazerij aan, maar ook andere bedrijven. De boekbinderij Callenbach was één van de grootste uitgeverijen van het protestants-christelijk Nederland. Museum Nijkerk heeft ruim 4500 tweedehandsboeken van deze boekbinderij. Hiermee heeft het museum landelijk de grootste collectie van uitgeverij Callenbach.

Kan jij niet wachten om meer te weten te komen over de welvaart die Nijkerk heeft gekend? Bekijk dan nu de mini-docu!

Meer weten over het museum? Bezoek dan hun website

Promo

Mini-docu