De collectie van Museum Janning

Museum Janning is vernoemt naar Johannes Hendrikus (Hein) Janning. Hij werd op 15 juli 1914 geboren in het Drentse Nieuw-Schoonebeek. Na zijn studie aan de seminaries werd hij op 11 mei 1940 tot priester gewijd. In 1965 kwam hij naar Workum daar stierf hij op 18 mei 1980.

Kunstschilder Janning

Pastoor Janning was niet alleen geestelijke, hij genoot vooral bekendheid als kunstschilder en collectioneur van kerkelijke kunst. Hein begon al met tekenen op de boerderij van zijn ouders. Over zijn activiteiten als kunstschilder zei hij:  “Mijn gedachten probeer ik op doek te zetten, al dat schoons in de natuur door God gemaakt”. Deze door hem gemaakte schilderijen zijn onderdeel van de collectie van het museum

De collecties zijn verdeeld over verschillende ruimtes. In de trappenhal hangen schilderijen van pastoor Janning. In de gang hangt een 14 tal kruiswegstaties uit de school van Toorop. De grote kamer wordt gebruikt voor wisselexposities. In de achterste kamer zijn prachtige grote houten en bronzen beelden geplaatst.

Het topstuk

Het topstuk van het museum is de ruim twee meter hoge en achttien meter lange lambrisering in de Janningkapel, afkomstig uit een kerk in het voormalige Oost-Duitsland. Opvallend zijn de in hout gesneden weergaven van schilderijen van Rafael en de gebroeders van Eijk.

Bekijk de documentaire, bezoek de website en neem bovenal een kijkje in het museum zelf.

Mini-docu

Museum Janning

Dinsdag Gesloten
Woensdag Gesloten
Zondag Gesloten
Het museum is geopend op donderdag, vrijdag en zaterdag. Andere dagen is het museum te bezoeken op afspraak. Om een afspraak te maken bel naar 06-46223374 of mail naar [email protected].