De collectie van Museum Jan Cunen

Museum Jan Cunen

Museum Jan Cunen is gevestigd in een voormalige villa uit het einde van de 19e eeuw. Dit is goed te zien aan de ornamenten van het pand. Het museum focust zich op 19e-eeuwse kunst uit Nederland, waar ze een hele rijke collectie van hebben, gecombineerd met hedendaagse kunst. Verder fungeren ze graag als springplank voor jong talent.

19e-eeuwse kunst

Het museum bezit over een hele mooie collectie 19e-eeuwse kunst, waaronder kunst van de Haagse School. Een daarvan is een schilderij van Jan Hedrik Weissenbruch. Hij wist een heel waterig effect te bereiken in olieverf, wat daar niet bij uitstek het medium voor is. Ook geeft het schilderij ontzettend goed het Nederlandse landschap weer. De Haagse School was dan ook de groep kunstenaars die het Nederlands landschap qua beeld heeft vormgegeven.

Binnen die groep van Haagse School kunstenaars waren drie broers best wel belangrijk; Jacob, Matthijs en Willem Maris. Van alle drie deze kunstenaars heeft het museum werk in de collectie. Waar de meeste kunstenaars uit de Haagse School stroming bezig waren met hun omgeving vast te leggen, was Matthijs Maris vooral bezig met zijn innerlijk en wilde hij wat vanbinnen zat naar buiten brengen. Werken waar dit naar voren komt zijn in het museum te bewonderen.

Hedendaagse kunst

Momenteel heeft het museum een tentoonstelling vol hedendaagse kunst. De tentoonstelling heet ‘Sign of the Times – gemaskerd bal van de hedendaagse kunst’ en toont onder andere meer dan 60 maskers van 32 hedendaagse kunstenaars. Het initiatief voor dit project komt van Frank van der Linden. Hij heeft een basismasker bedacht dat hij gegeven heeft aan verschillende kunstenaars. Zij hebben daar allemaal hun eigen draai aan gegeven. Het is ontzettend leuk om in de tentoonstelling te zien hoe divers die uitwerkingen zijn. Sommige hebben het masker opgevat als een drager om iets op te schilderen, andere hebben de hele vorm aangepast en er dingen aan toegevoegd.

De collectie van Museum Jan Cunen

Museum Jan Cunen