De collectie van Miramar Zeemuseum

Ooit gedacht in Drenthe de zee tegen te komen? Bij het Miramar Zeemuseum wel! Het museum is opgericht door Jeanne Adriana Wilhelmina Warners (1899-1986). Tijdens een studiereis naar Palma de Mallorca vond Jeanne een schelp die haar inspireerde om meer bijzondere schelpen en zeewezens te verzamelen. Deze collectie werd groter en groter waardoor Warners besloot haar voorwerpen tentoon te stellen. Verzamelaar Jeanne bezocht wel meer dan tachtig landen tijdens haar zoektocht naar schelpen, vissen, krabben, zeesterren en andere naturalia voor haar museum. Het museum bestaat uit de verzameling van Jeanne Warners en uit tijdelijke tentoonstellingen.

Jeanne Warners

Warners woonde vroeger boven het museum. Haar toenmalige werkkamer staat nu tentoongesteld in het museum. In deze gereconstrueerde werkkamer zie je de meubels, kleding en persoonlijke bezittingen die van Jeanne Warners zijn geweest. Naast meubels zijn hier ook de dagboeken, paspoorten en brieven van Jeanne te vinden.

Jeanne Warners verzamelde zo veel dat er al snel een ruimtegebrek ontstond. De gemeente Vledder nodigde haar uit om haar spullen te tentoonstellen. In de zomer beheerde zij het museum en in de winter ging zij op zoek naar nieuwe aanwinsten.

Wunderkammer

De Wunderkammer wordt ook wel het rariteitenkabinet genoemd. Hier vind je een collectie bijzondere schelpen, krabben, vissen, zeesterren, koralen en zelfs schildpadden. Een deel hiervan is door Jeanne Warners verzameld tijdens haar reizen. Andere objecten zijn gekregen van particulieren, musea en universiteiten.

De unieke collectie van Jeanne Warners is het hele jaar te bewonderen in de vaste opstelling. Ook is er tweejaarlijks een grote wisselexpositie te zien, met nu de tentoonstelling over de Diepzee (tot 31 oktober 2019) en de vreemde dieren die daar leven. Bewonder de tentoonstellingen in het Miramar Zeemuseum en ontdek alle geheimen van de zee!

De collectie van Miramar Zeemuseum

Miramar Zeemuseum